Svendborgprojektet: En sund sjæl i et sundt legeme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bo Hansen - borgmester, Svendborg Kommune
Maria Fonfara
Debat. 

Det har jeg ikke prøvet før... Så det kan jeg sikkert godt! Sådan siger Pippi Langstrømpe, for sådan ser hendes verden ud. Hun er faktisk ikke bange for noget - og slet ikke for at fejle. Hun tør prøve, fordi hun ved, at hun enten vinder eller lærer. Måske er det livsduelighed i første potens.

De fleste har måske en oplevelse eller et billede af en idrætsundervisning, hvor man står i kø til at skulle forcere en uoverkommelig høj plint og har uro i maven - eller at blive valgt sidst til rundbold- eller fodboldholdet. Dette billede er fortid i Svendborg Kommune. Med Svendborgprojektet og den efteruddannelse, vores idrætslærere og pædagoger har været igennem, er idrætsundervisningen på vores skoler af så høj kvalitet, at forskningen på de sundhedsmæssige effekter taler deres tydelige sprog. Vores dygtige idrætslærere og pædagoger arbejder med kroppens ABC - de motoriske forudsætninger for, at børnene kan indgå både i idrætsundervisningen, i legen på legepladsen eller i skolegården og i fritidsidrætten.

På en konference for nylig om Svendborgprojektet viste det sig, at Svendborgprojektet er med til at gøre en forskel for børn og unges sundhed, fysik, kognition, læring og ikke mindst deres trivsel.

Det er svært ikke at blive utrolig stolt over det arbejde, der foregår på vores idrætsskoler og senest også i vores dagtilbud. Både herhjemme og i udlandet oplever vi stor opmærksomhed om projektet. Mange kommuner rundt om i landet henvender sig til Svendborg Kommune for at høre mere om de flotte resultater, vi har. Og vi oplever tit bemærkningen: "Bare det var os."

Nogle resultater er målbare for forskningen, og andre er synlige, når man ser på og taler med vores yngste borgere. Det er her, Pippi Langstrømpe kommer ind i billedet. Lærerne beretter om børn, som nu er aktive deltagere i legen fremfor tilskuere, som er i vejen ... - Børn, som er blevet konge over egen krop ... - Børn, som kan, vil og tør - lidt ligesom Pippi.

Jeg kan se det på min egen datter. Hun var en del af det allerførste rul af idrætsskoler. Hun var med fra starten, og var et af de børn, som ikke umiddelbart ville vælge idræt i fritiden. Men med en skoledag, hvor idrætstøjet er en ligeså naturlig del af skoletasken, som madpakke og pennalhus, så kom bevægelsesglæden på skemaet. Ikke bare idræt og bevægelse, men netop glæden ved at være aktiv.

Hun har en far, som har viet en ret stor del af sit liv til sporten og har holdt af fællesskabet, glæden og de mange fysiske udfordringer. Og jeg mener faktisk, at det er noget af det, livet handler om... at tage vare på og udvikle kroppen, hjernen og hjertet.

Det er det helt særlige privilegium, som alle børn i Svendborgs skoler og dagtilbud nyder godt af. Det er det, der virkelig kan flytte noget... at vi giver alle børn grundlæggende forudsætninger for at kunne være med. Når vi kalder det sundere, gladere og klogere børn, så er det ikke helt ved siden af - samtidig med at de bliver klædt på og motiveret til at deltage i fritidsidrætten. Nu kan vi faktisk se, at eleverne - og særligt pigerne fra idrætsskolerne i Svendborg er mindre tilbøjelige til at falde fra idrætten i teenageårene. Som det ellers typisk sker.

At kroppen skal bevæges er ikke noget nyt fænomen. Det har været kendt siden Kaptajn Jespersen dikterede arme bøj og arme stræk med henblik på at forebygge blødagtighed - og endnu før. Men nu skal glæden være motivationen - og ikke frygten for blødagtighed.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce