"TOGSKANDALE": Stiftstidende skriver den 22. maj i lederen "Togskandalen", at de fynske togkunder på Svendborgbanen holdes hen med snak, fordi togene først sidst på året vil køre til tiden.

Det billede, jeg ser, er noget anderledes. Jeg har, som det har været fremme, bedt Banedanmark om straks at igangsætte ni konkrete aktiviteter, der alle kan bidrage til at forbedre den ustabile driftssituation på Svendborgbanen. Af de ni aktiviteter vil to være afsluttet allerede midt i 2005, og én 1. september. Fem vil være afsluttet sidst i 2005, mens et enkelt projekt først kan være afsluttet i 2006. I valget af aktiviteter er der lagt vægt på, at passagerne hurtigst muligt skal kunne opleve en forbedring af driften.

I artiklen fremgår det, at der er sparet på opgraderingen af Svendborgbanen, og at en lignende situation næppe ville være opstået, såfremt der havde været tale om S-banen. Jeg må understrege, at der er sat betydelige midler af til arbejderne på banen. Således udgør investeringerne til opgraderingen godt 200 mio. kr.

Der er cirka 1 mio. rejsende på Svendborgbanen pr. år. Hvis det antages, at hver passager rejser ca. 25 km., udgør investeringen i Svendborgbanen godt 8 kr. pr. årlig passagerkilometer. Til sammenligning skulle der investeres godt 9 mia. kr. i opgraderingen på S-banen, hvis investeringen pr. personkilometer skulle svarer til den, der er beregnet for Svendborgbanen. Jeg mener derfor ikke, at man kan sige, at Svendborgbanen er nedprioriteret.

Der har ikke været tale om politiske besparelser i forbindelse med projektet. Banedanmark blev bedt om at bygge en moderne nærbane og fik de bevillinger, den daværende Banestyrelse skønnede nødvendige. Desværre har det vist sig, at det færdige anlæg ikke har haft den forventede tekniske driftsstabilitet. Det er naturligvis beklageligt, at der er sket en sådan fejlvurdering af situationen.

Jeg forventer imidlertid, at den iværksatte handlingsplan vil betyde, at driften på Svendborgbanen snart kan normaliseres, så Sydfyn får den betjening, man med rimelighed kan forvente.
  • fyens.dk