Svar til Nicoline Damkjærs læserbrev 21. maj
Af: Paw Nielsen, byrådsmedlem (EL)
Debat

Jeg er rigtig glad for, at Nicoline også gerne vil den gode skole, og jeg ser frem til at få nogle gode diskussioner på det område. Jeg er selvfølgelig klar over, at vi er noget uenige om, hvad der skal til for at skabe Danmarks bedste folkeskole.

Jeg mener, at vi er nødt til at investere i skolen for at kunne høste de bedste frugter, og ikke nøjes med at samle nedfaldsfrugter op fra jorden.

Hvad økonomien angår, så er jeg helt enig med Nicoline. Vi skal have en fornuftig balance i kommunens budget. Det er jo også derfor vi, så sent som sidste år, kom med et alternativt budgetforslag. Her havde vi indlagt afdrag på gæld, råderum til anlæg og den nødvendige styrkelse af velfærden.

Desværre var der ikke flertal for vort budget.

Det var en skam. For det har jo vist sig, at der havde været rigelig luft i kommunens økonomi til at tage hånd om både børnene og de ældre.

I de seneste par år har der jo været et overskud på 10-40 millioner mere end det overskud der blev budgetteret med.

Selvfølgelig er det rart i et valgår at kunne lege julemand, men det er ikke udtryk for en sund økonomisk strategi for en kommune.

Vi bliver nødt til at lave budgetter, der holder. Vores penge skal ikke bare stå og trille tommelfingre, men bruges til at skabe ordentlige forhold for nuværende og fremtidige borgere.