Svækket prins. Et journalistisk lavpunkt at kaste sig over Henrik
Af: Erik Lysbjerg, Rohdenvej 1, Stouby

Kongeligt: Jeg har længe vidst, at den sandhedssøgende og kritiske journalist, ligesom troværdige politikere, er en uddøende race. Man får hurtigt den opfattelse, at nyhedsformidling er blevet reduceret til dramatisk underholdning for den forargelseshungrende pøbel. Kan det være rigtigt?

TV2 NEWS og flere trykte medier har for alvor kastet sig over den aldrende og tydeligvis svækkede 83-årige Prins Henrik med besynderlige analyser og konklusioner, af såkaldte eksperter fremtryllet til lejligheden. Når man ser forargelsen og den snæversynede harme på de sociale medier, forstår man, hvorfor pressen gør det. Der er penge i det. Den kulørte presse lever af, at rigtig mange mennesker kritikløst elsker at svælge i andres - især de kendtes - ulykke, uanset om historierne er opdigtede eller fakta.

Det kan undre, at ikke en eneste nyhedkanal, eller bare en enkelt journalist, har ytret den tanke, at prins Henrik kunne være syg, og måske lider af en tiltagende demens? Jeg tror alle, der har haft demens inde på livet, vil kunne genkende ændringer i personligheden, humørsvingninger, vredesudbrud imod de nærmeste, og ikke mindst "sort snak". 

Det er ganske let at få en dement til at sige stort set alt. Når det derefter bliver udråbt som den store skandale af en kynisk redaktør, er det rent guf for en altid skandalehungrende læser- og seerskare, der begærligt labber det hele i sig, og kræver mere.

Det er antagelig sygdom og alderdomssvækkelse, der tidligere har sendt prins Henrik " på pension", og det er en indlysende grund til, at prinsen ikke har vist sig offentligt ved flere store mærkedage i kongehuset. Hoffet ville uden tvivl undgå uheldige episoder, som pressen og monarkiets modstandere ville have svælget i. Hvorfor man har holdt lav profil.

Det ville klæde den danske presse og det danske folk at udvise lidt respekt og omtanke i denne sag. Som udgangspunkt skal alle ældre behandles med respekt. Det er deres flid og arbejdskraft, der har skabt landet, som vi kender det. Det er direkte usmageligt at udstille et tilsyneladende sygt menneske på den måde, uanset om det er en havnearbejder eller en prins. Men desværre er der tilsyneladende mange, der sætter den dydige forargelse højere end anstændighed og især fakta.

Jeg mener, at de ansvarlige journalister og redaktører virkelig burde skamme sig. De har i profittens hellige navn sat nye standarder for journalistisk lavmål. Jeg ved ikke, om man underviser i anstændighed og etik i journalistuddannelsen - hvis ikke burde man gøre det.

Danskerne bør huske, at dronningen og prinsen er blandt de danskere, der har gjort mest for fædrelandet, og kun har haft det formål med livet at tjene landet uden politiske bagtanker. Hvilket de begge har gjort ganske fortrinligt.