Superhospitalerne skal være super-foranderlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SYGEHUSBYGGERI

De nye danske superhospitaler, som tilsigtes at være supermoderne, skal ikke være katedraler.

Katedraler blev bygget i 13-1400-tallet for at stå til evig tid med samme evige funktion. De fleste opfylder dette formål den dag i dag. Fra Syracus på Sicilien til Trondhjem i Norge.

Odense Universitetshospital operations- og sengeafsnit blev bygget i 1960’erne.

Jeg oplevede også selv indlæggelse der i 1991. Og jeg husker levende både god behandling, og hvordan oplyste, ledende medarbejdere alle mente, at hospitalet på mange måder allerede var forældet.

Dette må velsagtens betyde, at det nu - næsten en snes år senere - må være yderligere forældet. Ifølge dem, der burde skulle vide det bedst.

Fremtidens superhospitaler i Danmark kan ikke være katedraler. Derfor skal de heller ikke bygges, som om de var det. Hospitaler er ikke huse - hospitaler er værktøjer. For fagfolk af mange slags. Hvilke der endda kommer endnu flere forskellige af.

Og værktøjer udvikles hele tiden. Besøg et stort værktøjsmagasin - og husk, hvordan dagens værktøjer så ud for bare 30-40 år siden. Værktøjer følger med udviklingen. Værktøjer er udviklingen.

Da OABS skulle bygges i 1960’erne, må det stort set have været tegnet færdig før 1960. I dag står det der som en mastodont. Men mastodonter har det med at uddø.

Hvad der er brug for i fremtidens superhospitaler er byggemetoder og arkitekturer, der som værktøjer betragtet gør plads for udskiftning og ændringer i takt med udviklingen.

I 1960’erne husker jeg, at vi også syntes, at udviklingen gik stærkt. Men i dag ved vi med sikkerhed, at udviklingens hastighed ikke mindskes, tværtimod. Derfor skal superhospitaler for fremtiden naturligvis være super-foranderlige. Her ligger århundredets fortsatte opgaver for arkitekter og alle andre fagfolk i miljøet. Fordi hospitaler skal kunne "indrette" sig. Altid.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce