Sundhed. En rejse på 1.klasse i det danske sundhedsvæsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Eva Fatum, Brummers Plads 3., 1.th., Odense C
Nils Mogensen Svalebøg
Debat. 

Det var dagen efter anden pinsedag, 22. maj. Jeg sad hos min læge, fordi jeg dagen før havde opdaget, at venstre brystvorte var krympet.

Han kunne, som jeg, heller ikke mærke nogen knude, men sagde, at vi ikke skulle tage nogen chancer. Det gav et gib i mig: Er det mig, han taler om?

Ak ja, det var det, og inden ugen var omme havde jeg været til mammografi, scanning, biopsi, røntgen af brystkassen, blodprøvetagning samt fået en dato for operation i Aabenraa på grund af deres kortere ventetid.

Så kørte maskineriet ellers som på en rejse på 1. klasse i det syddanske sundhedsvæsen.

Alt var tilrettelagt, den ene aktivitet udløste en reaktion til næste aktivitet. Jeg havde en fornemmelse af, at jeg havde skubbet til den første af en lang række dominobrikker. Aktionen stoppede ikke, før den sidste brik var væltet.

Som hovedperson i denne kræftpakke føler jeg mig faktisk hensat til rutsjebanen i Tivoli. Jeg er hoppet på en vogn, der er sat i gang. Den kører med stor fart, og jeg kan ikke hoppe af, før turen er slut. Der er både op og nedture, hyl, kvalme, rumlen i maven, hedeture og svimmelhed.

Jeg blev opereret grundlovsdag, 5. juni, hvor jeg fik lavet en brystbevarende operation, der heldigvis fjernede hele kræftknuden. Jeg er nu i gang med efterbehandling med daglig strålebehandling og tabletbehandling med antihormoner.

Senere skal jeg have infusion med medicin mod afkalkning af knogler, kaldet osteoporose. Denne medicin, mener man, har også en virkning på brystkræft.

Under hele forløbet har jeg og min mand været omgivet af professionelt og omsorgsfuldt personale. Jeg er blevet orienteret om alt, hvad der vil, og eventuelt kan, ske. Jeg har nu samlet en A4-mappe med det hele. Heldigvis er jeg i forvejen vant til at samle og kategorisere al min post, det har været mig en stor hjælp.

Under sådant et forløb er der ikke plads til, at der kommer noget i vejen. Derfor kom det på tværs, da min bevægelighed blev indskrænket. Jeg oplevede, at jeg efter operationen, ved min første tur ind til byen, næsten ikke kunne afvikle min højre fod på grund af smerter.

Efter flere besøg hos fysioterapeut uden bedring valgte jeg at kontakte en kiropraktor. Det viste sig, at jeg havde betændelse i slimsækkene - omkring højre hæl.

Hvert et skridt, jeg tog, mindede mig om H.C. Andersens eventyr Den Lille Havfrue. For, at hun kunne møde sin prins på landjorden, måtte hun indgå en aftale med heksen om at indtage en drik for at få skiftet halen ud med to ben.

Betalingen var, at hun, hver gang hendes fod rørte jorden, følte det, som om hun trådte på skarpe knive. Heksen krævede også at skære havfruens tunge af som betaling. Min tunge er heldigvis intakt endnu. Som en bivirkning til antihormon-behandlingen, er jeg nemlig havnet i den tredje overgangsalder, med hedeture og en lunte der er så kort som håret på en skaldet.

I dag, to måneder efter, at jeg opdagede, at min ene brystvorte var krympet, cykler jeg hver dag til OUH for at få strålebehandling samt til kiropraktor med min fod, der er i bedring.

Jeg har været igennem en behandling, der er 100 procent effektiv, med et professionelt og omsorgsfuldt personale, både i Aabenraa og Odense.

Det er jeg taknemmelig for.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce