Stueren eller ej. Hvad er den indre svinehund for en størrelse?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Jeg kunne tænke mig at spørge museumsinspektør Jeanette Varberg, hvad hun mener, den indre svinehund egentlig er for en størrelse, som hun skriver om i avisen Danmark den 9. december, og hvorfor hun trækker den ud af grisestien? Nu er det godt nok sådan, at jeg i mine unge år har muget ud i mangen en grisesti - men alligevel er jeg ikke sikker på, hvad der menes.

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at grise ikke er det mest renlige dyr, og de er i hvert fald ikke stuerene, og bliver det nok heller aldrig, og når de går der og roder med snuden i skidtet, er de faktisk nogle svin.

Jeg ved som sagt ikke, hvad den indre svinehund er for noget, men jeg er ikke så sikker på, at det er noget pænt. Jeg har lagt mærke til, at det er de rettroende, der bruger udtrykket om andre, der nok ikke er rettroende, men hvordan kan de rettroende vide, hvad en indre svinehund er for noget? Det har jeg tænkt meget over.

Dem, der bruger udtrykket, må jo kende til den indre svinehund, ellers giver det jo ikke rigtig nogen mening at benævne medmennesker på denne måde, og hvis man nu er indehaver af sådan et dyr, tror man selvfølgelig, at alle andre også har en, men jeg ved ikke, om det er tilfældet?

De rettroende barsler ofte med sofistikerede debatformer, når de kommer til at boble over med mærkværdige udtryk, der jo skal fortælle os andre om, hvad der er rent, og hvad der er møgbeskidt, og hvem der er klamme, skimlede kældermennesker, og hvem der er stuerene og ikke stuerene, led lutheraner, white trash, nazist og facist og så videre. Vi bliver også ind i mellem belært om, at det er meget vigtigt at bruge et pænt og rent og sobert sprog og passe på tonen og tale pænt om andre, og det er jo godt vi har nogen til det.

Det må jo egentlig ikke være særligt rart at gå og gemme på sådan en størrelse, og jeg kunne forestille mig, at bliver den indestængt og ulmer for længe, ender den jo med at vokse sig stor og fylde for meget og kommer nemt til at skvulpe over og forurener tilværelsen for mange.

Jeg kan huske, at det heldigvis er sådan, at når man går der midt i skidtet, bliver sanserne mere og mindre bedøvet, og det var jo vældig rart, men den friske luft uden den beklumrede stank er nu at foretrække.

Jeg ser frem til en forklaring af museumsinspektør Jeanette Varberg, hvad hun mener med udtrykket "den indre svinehund".

.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce