Struktur. Plejecentre skal ikke være politisk kastebold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

I et indlæg i Ældresagens lokalblad (genoptrykt i FS d. 9.2) retter formanden for Seniorrådet, Bent Guul, et spørgsmål til byrådet. Hvordan forholder det sig til et forslag om at nedsætte en ny arbejdsgruppe, der skal fastlægge visionerne for et evt. nyt plejecenter? Selvom Seniorrådet ifølge deres referat d. 10.1 tilsyneladende ikke ønsker at være afsender på formandens indlæg, så vil jeg som tidligere næstformand i Ældreudvalget alligevel gerne tilkendegive min holdning til spørgsmålet og plejestrukturen. I 2016 lavede vi et grundigt arbejde med at analysere fremtidens plejestruktur. Seniorrådet var også repræsenteret i arbejdsgruppen. Seniorrådet bakkede op om konklusionen, der gik på at vente med at træffe en beslutning til senest 2021. Umiddelbart er der mig bekendt ikke noget, der har ændret sig siden da. Der er ikke pres på ventelisterne. Som jeg tidligere har givet udtryk for, så ærgrer det mig, at plejecenterstrukturen er blevet en politisk kastebold. Især fordi Carsten Kudsk tilsidesatte det brede samarbejde og stik imod konklusionen i hans eget udvalg relancerede ideen om et privat plejecenter på havnen. Et projekt, der var så vigtig for ældreudvalgsformanden, at han var klar til at sætte den politiske seksløber for panden af borgmesteren.

I slutspurten af valgkampen truede han med at trække tæppet væk under Muhs, hvis han ikke gjorde hvad der blev sagt. Først hoppede Venstre på limpinden og gav efter, men efter valget har borgmesteren klogeligt taget afstand fra det ultimative krav og gået tilbage til udgangspunktet.

Det undrer mig dog, at borgmesteren kvitterede for "gidseltagningen" med at forfremme Kudsk til 1. viceborgmester. Kudsk havde i øvrigt slet ikke mandat fra sit bagland til den hårde fremgangsmåde, og hele affæren skabte igen tvivl om hans politiske troværdighed. Debatten bragte atter usikkerhed og forvirring blandt beboere og personale, da forslaget om et privat plejecenter hang sammen med at lukke Plejecenter Svanedammen. Plejestrukturen er for vigtig til at være politisk kastebold. Løsninger bør findes i bredt samarbejde og ikke med hurtige soloudmeldinger. Jeg mener, at vi skal holde os til udgangspunktet og ikke i øjeblikket nedsætte en ny arbejdsgruppe.

Til gengæld finder jeg det relevant, som Bent Guul foreslår, at drøfte plejecenterpladser for demente i den nye arbejdsgruppe om demens. Det kan måske give nyttig inspiration til fremtiden. Hvis byrådet i samarbejde med seniorrådet på et tidspunkt beslutter at bygge et nyt plejecenter skal det være kommunalt. Det nære omsorg bør fortsat varetages af det store fællesskab.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce