Af Frits IngemannJernbanegade 37, Otterup

VELFÆRD: Som forhenværende lokalpolitiker piner det en smule at høre medieinteressen om rollatorligaen. Jeg tillader mig at bruge modsatte indgangsvinkel og påstå, at ældre mennesker i Danmark har det godt.

Jeg har i julen været sammen med min kære familie, blandt andre min brors datter, der er bosat i Tjekkiet. Samtalen ved familiesammenkomsten drejede også ind på ældres forhold i Danmark. Svaret kom prompte fra den unge dame, bosat i Tjekkiet:

I skulle skamme jer her i Danmark. I har det ovenud godt på næsten alle fronter, det er velstandsproblemer. I kæmper med. Vel kan der være områder, hvor tingene skal justeres, og det skal alle, der har kræfter og vilje til at gøre en indsats, være med til at ændre. Men alle står i kø og med hænderne fremme ud fra en egoistisk tankegang om, at skal naboen have, så skal jeg også og helst lidt mere.

Derfor vil det måske være på sin plads at tale om en positiv rollatorliga bestående af mennesker, der er parate til en aktiv dialog om en anden måde at fordele goderne på. Et argument der ofte bruges, når der drøftes ældreforhold:

Jeg har arbejdet hele livet og været med til at betale for dette samfund. Argumentet er både rigtigt og forkert. Rigtigt, for samfundet er bygget op på de gode kræfter, vi alle har bidraget med. Forkert, for vi har også selv brugt og haft glæde af resurserne.