Af: Søren Jakobsen, chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance

El-biler: Der er mange myter om, at elbiler slet ikke er miljøvenlige, brandfarlige eller måske endda giftige, de fleste er enten helt forkerte eller halve sandheder. Det gælder også Hans Jørgen Markers debatindlæg her i avisen den 2. maj.

Der skal bruges meget energi på at lave en elbil, det har Hans ret i, til gengæld bruger elbiler en tredjedel af den energi en benzinbil bruger, når den kører. Og hvis elektriciteten er lavet med vindmøller og solceller er der slet ikke noget CO2-udslip fra kørsel med elbiler. Derfor kan man ifølge den grønne tænketank Transport and Environment spare 25 procent af sin CO2-udledning fra bilkørsel, hvis man kører elbil i Polen, hvor el produceres med kul, 70 procent i Danmark og hele 85 procent i Sverige, hvor elektriciteten er grøn. Tallene er inklusive CO2-udledningen ved produktion af elbilen og batteriet - og efterhånden som el-produktionen bliver grønnere bliver CO2-udslippet fra elbiler mindre.

Elbiler er også sikre. Batteribrande i elbiler udvikler sig ikke eksplosivt som ved benzin eller dieselbrande, men langsomt, så der er bedre tid til at redde mennesker ud af bilen. De metaller, som indgår i produktionen af batterier, kan være fremstillet under kritisable forhold, ligesom olie kan være det. Men det problem kan løses, eksempelvis stiller Apple etiske krav til produktionen af Cobolt til deres batterier, og det kan andre også gøre.

Når en elbil er færdig med at køre på vejene efter måske 15 år, er battericellerne stadig værdifulde, fordi de kan bruges igen. Eksempelvis i en husstand til at gemme el fra solceller eller i større industrielle anlæg, der kan hjælpe med at stabilisere el-nettet. Når de også er udtjente der, skal metallerne genanvendes, de skal ikke deponeres, sådan som man heller ikke deponerer almindelige batterier fra husholdningsapparater.