Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Stolt af min uddannelse

Stolt af min uddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

strejke

af tina larsen

Carsten Hauchs Vænge 10, Odense M

I går mødte jeg dig, Karen - en strejkeramt forælder, der ikke så med milde øjne på pædagogernes strejke. "Hvad er det, I pædagoger gør, som kræver en højere løn?", spurgte du. Jeg begyndte at forklare om vigtigheden af børns relationer, men blev hurtigt afbrudt med spørgsmålet: "Kan du ikke være mere konkret?"

Jo, kære Karen, det kan jeg godt. Overordnet skal vi pædagoger give det enkelte barn omsorg, skabe tryghed og være opmærksom på samt tilgodese dets generelle udvikling, f.eks. socialt, motorisk og sprogligt.

Vi skal løbende lave læreplaner i forhold til det enkelte barns styrker og mangler. Vi skal udarbejde SMTT-modeller i forhold til hver enkelt aktivitet, f.eks. båldag, restaurantdag, skolegrupper, motorikgrupper, rundkreds og meget andet. Vi skal sprogteste, lave skoleparathedsundersøgelser og udviklingsbeskrivelser. Vi skal lave indstillinger til f.eks. ergoterapeuter, talepædagoger og psykolog og deltage i opfølgningsmøder. Vi skal arbejde med inklusion og lave praksisfortællinger på hvert enkelt barn. Vi skal forholde os til og agere i forhold til f.eks. dødsfald og skilsmisser med de problemer og evt. mistrivsel, det giver - ikke bare for barnet men for hele familien. Vi skal vinke farvel, trøste, lege, gøre børn renlige og opdrage dem, informere forældre og meget andet. Vi skal rumme de velfungerende børn, de udadreagerende børn, de indadvendte børn og dagligt sikre en god udvikling hos alle.

Derudover er der forældremøder, sommerfester, arbejdsdage, fødselsdage og hvad vi ellers afholder.

Og så skal vi, for at kunne udføre meget af det ovenstående, lige have tid til at være nærværende, observerende og reflekterende.

Jeg har nu nævnt det væsentligste i mit arbejde som pædagog i en børnehave. Et arbejde hvor der i min institution er én voksen til 24 børn i ca. fire timer dagligt. Et arbejde hvor et af de vigtigste redskaber er min 3,5 års pædagoguddannelse. Et arbejde jeg får 130 kr. i timen for.

Du skal vide, at jeg grundlæggende er rigtig glad for og trives med mit arbejde som pædagog. Vores børn er vores fremtid, og jeg er stolt af min uddannelse, som bl.a. giver mig redskaber til at lære børnene at mestre livet.

Stolt af min uddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.