Stigning i antal dræbte

Mikkel Dragmose-Hansen

Stigning i antal dræbte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MOTORVEJE: Nu har Jørgen Bülow Hansen med sit indlæg "Venstrefløjens prognoser", Masoum Moradi med sit indlæg" "Flere kunne måske reddes" samt Uffe Clausen med indlægget "Det rene vrøvl, Moradi", hver især forsvaret eller angrebet forhøjelsen af hastighedsgrænsen på visse strækninger af motorvejen.

Der er gennemgående blevet opereret med tallene for trafikdræbte om året. Dette tal har gennem mange år været faldende, men hvis man vil belyse effekten af hastighedsopsættelsen for motorveje, så er det nødvendigt at bruge drabstallet, som kun dækker motorvejene.

Hastigheden blev sat op fra 110 km/t til 130 km/t, 30/4 2004. Derfor har jeg valgt at bruge tallene fra 2004-2005 som udgangspunkt for at konkludere på den umiddelbare trafiksikkerhedstilstand som følge af forøgelsen af den tilladte hastighed. Grunden til dette er, at vejsektoren.dk har i årsopgørelserne for de to år valgt at lade dræbte på opkørselsramperne figurere for sig selv.

Årsopgørelsen for 2004 viser, at 26 personer blev dræbt på motorveje, mens 2005 viser, at 31 personer blev dræbt på motorveje. Dermed er der sket en stigning på 19 pct.

Blot for at fastslå forskellen, så blev der i 1. kvartal af 2004 (kvartalet inden at hastigheden blev sat op) kun dræbt to personer, mens der i 1. kvartal af 2005 blev dræbt 10 personer. Altså 500 pct. i forskel.

Dermed kan man konkludere, at der i en periode med færre trafikdrab for hele trafikken, fortsat er en stigning for dræbte på motorvej. Dog mangler statistikken for dræbte på motorvejen at fremkomme for år 2006.

Stigning i antal dræbte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce