Stenkast. Når man kan afværge en katastrofe, så gør man det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Berit Straarup Hagh, Mygindvej 16, Assens
flise kastet fra bro
Debat. 

Jeg bliver fuld af tristhed, harme og store spørgsmål, når jeg læser, at transportministeren Ole Birk Olesen, siger nej til at sikre motorvejsbroerne mod stenkast.

Jeg ser og hører ingen menneskelige følelser (kald det empati) overhovedet, det er rystende. Men for at blive i politikernes verden fortsætter jeg ad det økonomiske spor. Er der overhovedet nogen, der har regnet på, hvad det koster, når det værst tænkelige scenarie sker som følge af stenkast?

Jeg har ikke, men vil prøve efter bedste evne at ridse op, hvad der bliver sat i værk som følge af tåbelige og syge menneskers adfærd, så kan det være, at der er nogen, der vil prøve at regne på det.

Sten rammer bil med familie, bestående af far, mor og lille barn. En bliver dræbt, en alvorligt kvæstet, barnet kommer kun let til skade. Politi og ambulance ankommer til stedet og tager sig af det presserende. Vejvæsnet kommer og laver afspærring og senere oprydning på stedet. Akutberedskab på sygehuset, operationer, tilkald af slægtninge, begravelse, sygemelding, forsikring oma.

Samtidig starter politiet sin efterforskning og efterlysning af gerningsmanden. Når det akutte er overstået, er der genoptræning, eventuelt livslang sygdoms- og handicaphensyn at tage. Psykologiske traumer hos barnet, som følge af forældretab og oplevelsen. Måske behov for familiepleje og institutionsophold, ofte noget som påvirker og koster gennem hele livet.

Hændelsen tages op på allerhøjeste sted, der snakkes, undersøges og skrives rapporter i mange instanser, alt sammen tager tid og resurser. Der laves lappeløsninger med flytbare kameraer. Lykkedes det at finde gerningsmanden, sættes det helt store apparat i gang. Fængsel selvfølgelig, advokater og retsmøde. Psykologiske undersøgelser og måske behandling.

Der er helt sikkert flere økonomiske omkostninger, men ved I hvad. Jeg er fuldstændig ligeglad. En hel familie er blevet smadret, og ikke kun de direkte involverede, men hele deres familie vil være påvirkede hele deres liv.

Hvordan man er kommet frem til, at det vil tage 60 år at lave de hegn, går over min fatteevne. Det er sgu da bare at sætte nogen folk på, der har forstand på det.

Og til sidst, når der kan gøres noget for at afværge en katastrofe, så gør man det.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce