Statsjob: Hen til kommoden og tilbavs igen
Af: Jens Hein Bonde, Westermannsvej 8, Odense M - formand, Liberal Alliance Odense

Onsdag kom så 2. udflytning af statslige arbejdspladser. Den 40-årige centraliseringsbølge sluttede for en 8-10 år siden med milliardstore omkostninger, et kæmpetab af viden og megen menneskelig ulykke til følge. Nu gentager historien sig. Ikke al visdom bliver udtænkt på Borgen - langtfra.

Set med de egoistiske briller blev det en rigtig god dag for Fyn og for Odense. Odense alene får lige om lidt 465 nye statslige arbejdspladser. På Café Stiften-mødet med de ni fynske borgmestre udtalte Peter Rahbæk Juel: "Vi vil gerne hver især have flere borgere og skatteydere til vores kommuner. Jeg tror ikke, du finder en borgmester, der ikke vil det. Vil man ikke det som borgmester, tror jeg, man skal overveje, om man har gang i det rigtige projekt."

Aldrig har jeg været mere enig med PRJ. Han og hans lokale spindoktorer vil nu øge velfærden for at sætte skub i Odenses udvikling og fortsætte fortællingen om, hvor godt det går i Odense. Det er meget glædeligt og højst tiltrængt med mere velfærd, men resten af historien passer ikke. Spørg f.eks. dem, der er afhængig af at kunne komme med en bus. Odense har i den forgangne byrådsperiode reduceret den samlede velfærd med næsten to procent, heraf børnepasning med godt tre procent og skoler/undervisning med godt en procent. Byrådet har også i den periode totalt ignoreret de tre store udfordringer: Bosætning, arbejdsløshed og integration.

PRJ går nu i gang med at fortælle de mange nye statsansatte om Odenses mange fortræffeligheder. Det er godt. Jeg håber så bare, at også de mere end 25.000, der allerede arbejder i Odense, men bor uden for kommunen kunne få en kopi.

Det er velkendt, at en positiv bosætning hænger sammen med gode, billige og attraktive boliger og byggegrunde, gode og billige børneinstitutioner og gode skoler, hvor børnene trives og lærer noget.

Odense er bundprop blandt seks-byerne, når det handler om beskatningsgrundlag, og mere end 30 procent, at de, der arbejder i Odense, er ikke enig med borgmesteren i, at det går fantastisk i Odense. Hvis alle, der arbejdede i Odense, også boede i byen og betalte skat til kommunen, ville Odense få et løft i indtægterne på ca. 3,5 milliarder hvert eneste år. Det er mere end 10 gange så meget som PRJ's såkaldte velfærdsprocent - og så er det uden nogen skattestigning.