Søndag Morgen: Afstemte forventninger
Af: Mette Marie Hansen, Tåsinge

Sidste år fik jeg en gave af en sød kvinde, jeg lige havde lært at kende. Hun gav mig et fint hårspænde, som jeg blev utrolig glad for. Gaven var uventet, men fordi den var fin uden at være kostbar, kunne jeg tage imod den uden forlegenhed, den kunne gengældes.

Det er gavetid og desværre er gaver noget, der ikke kun skaber glæde, men også kan give anledning til ubekvemme følelser.

I nogle familier laves der aftaler, eller der er uskrevne regler for hvilket prisniveau, en gave skal have. Jeg kender en større familie, hvor man køber gaver til børnene, mens alle voksne over 18 er med i en lodtrækning, hvor man får til opgave at give gave til den af de øvrige voksne, hvis navn man trækker. På den måde får alle voksne én god gave, uden at hele julen drukner i gaveræs eller pengeforlegenhed.

To brødre jeg engang kendte holdt jul sammen, den ene købte gaver for mange tusinde kroner til sine børn hvert år, mens den anden bror gerne ville holde et mere beskedent niveau for ikke at sprænge budgettet eller forvænne sine tre børn. Den beskedne bror pegede også på, at det var vanskeligt for deres forældre, der ikke kunne give så dyre gaver. Men broren med den store tegnebog ville selv bestemme og fyldte pladsen op hvert år med sine store dyre gaver og bragte ubekvemme følelser med under træet.

Mange i den ældre generation bliver kede af det, når ønskelisten fra børne- eller oldebørn langt overstiger folkepensionistens formåen. Og gaven til de 200 kroner bedstemoderen sender, glemmes i farten og barnebarnet får ikke sagt tak, til stor skuffelse for den ældre, for hvem det at købe otte gaver til 200 kroner betyder meget.

I en anden kategori gaver er der vennetjenester, og overhjælpsomme forældre.

Et ungt par købte hus og mandens forældre kom på besøg og da de så den lidt forsømte have, hvor den unge kvinde fortalte hun glædede sig til at plante blomster, tilbød svigerfaderen at beskære frugtræerne, hvilket de unge glade tog imod. Men næste dag havde svigerforældrene ikke alene beskærersaksen med, men også tagetes og stiklinger fra deres egen have. Mens svigerfaderen beskar træerne, plantede svigermoderen blomster i et rundt bed midt på græsplænen. Da den unge pige kom hjem fra arbejde, blev hun så såret, at hun tog plæneklipperen og kørte over blomsterne.

Da en kvinde jeg kender, købte sit første lille hus, planlagde hun ikke en stor renovering. Hun havde en lille, men fornuftig økonomi og klarede sig helst uden lån. Hun ville have en god brændeovn og køkkenvasken skulle udskiftes, men ellers besluttede hun at køkkenet var fint, når skabene i det gamle hyggelige køkken blev malet. De to af skabene var dog nyere, ikke malbare og laminaten var ødelagt. Pigens fader foreslog derfor at bede sin bekendt, der var tømrer, om at udskifte de to laminatskabe.

Den yngre kvinde gav tømreren penge til udlæg for materialer og tømreren gik igang. Men da kvinden kommer hjem fra arbejde nogle dage efter, er tømreren også gået i gang med at skifte de andre skabe med nye elementer. Hun spørger bekymret, hvad det koster, men han slår det hen med et "det finder vi ud af", og sådan går der flere dage. En dag installerer han også ny køkkenbordplade, - du skulle jo alligevel have en ny vask, men selvom pigen følte sig nødsaget til at rose tømreren, voksede hendes bekymringer. Samme aften ser hun tømrerens facebookopdatering med et billede af det ny køkkenbord og teksten: Jeg hjælper Pouls datter med et flot køkken.

Da tømreren kun mangler de sidste lister, får hun ham endelig i tale og han præsenterer hende for en udregning, der langt overstiger hendes værste forventninger, men du er jo Pouls datter, så du skal få det til rabatpris. Men rabatprisen var stadig flere gange over, hvad arbejdet med de to skabe kostede og hun kunne se, der nu ikke blev råd til brændeovnen.

Næste dag går den unge pige ud og køber maling og giver sig til at male køkkenskabene i den farve, hun hele tiden havde drømt om. Faderen kommer forbi for at se køkkenet og spørger datteren, hvorfor i al verden hun dog maler skabene, Per synes jo, du skulle have et flot, nyt køkken. - Jamen, det var hverken det, jeg ville, eller det vi havde aftalt. Han har sat sig over mig og han har ødelagt min glæde ved at klare mig selv, er det venligt? spurgte pigen den uforstående far, der nu selv fik ubekvemme følelser.

Gode gaver kan gengældes. Glædelig adventstid.