Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Smertegrænsen for Fynbus

Smertegrænsen for Fynbus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OFF. transport: Endnu engang blev vi den 13. juni i denne avis orienteret om, at vore regionale rutebiler mangler passagerer.

Jeg har i de sidste fire år flittigt - og med stor glæde - benyttet mig af Fynbus og kan kun bekræfte påstanden. Tit er jeg på lange strækninger endog den eneste passager. Det skal dog pointeres, at jeg som regel kører uden for myldretiden.

Det, der undrer mig, er, at man på trafiksvage tidspunkter og i tyndt befolkede områder ikke benytter sig af mindre busser. Det må dog være væsentligt mere økonomisk både med hensyn til anskaffelse og energiforbrug. På Sydfyn har jeg lagt mærke til busser til lokaltrafikken, der kun fylder det halve af Fynbusserne. Man kunne jo muliggøre, at en større bus kan rekvireres en dag i forvejen, hvis for eksempel en skoleklasse eller børnehave skal af sted.

En god idé ville også være, hvis man indførte lynbusser, som kun stopper i større byer. Her skulle så være mulighed for omstigning til små lokalbusser, som betjener afsides beliggende landsbyer.

Formand for Fynbus, Steen Møller, nævner i førnævnte artikel, at den negative tendens kun kan vendes, hvis der investeres millioner i den offentlige transport. Man mangler dog ressourcer. Nu blev den sidste store kommunalreform jo begrundet med, at man så fik bedre økonomiske muligheder.

Ved at afskaffe amter og reducere antallet af kommuner ville man kunne spare store beløb, som kunne bruges til serviceforbedringer. Disse har jeg desværre ikke fået øje på.

Smertegrænsen for Fynbus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.