Slut med parallelsamfund: Vi skylder vores ungdom, at de kan blive en del af Danmarks fremtid

Slut med parallelsamfund: Vi skylder vores ungdom, at de kan blive en del af Danmarks fremtid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Carl Holst, MF for Venstre, socialordfører, Nordhaven 5, Rødding
Foto Lene Esthave
Debat. 

Danmark er under stadig forandring. Vi er blevet flere indbyggere, og vi kommer fra alle verdens hjørner. Siden 80'erne er antallet af ikke-vestlige indvandrere mere end ottedoblet.

De ikke-vestlige indvandrere er ofte flittige mennesker, der er villige til at tage et arbejde og give en hånd med, men desværre er der stor forskel på deres lyst til at tage del i det danske samfund og deres incitament til at yde en indsats til gavn for dem selv og for Danmark.

P.t. er det f.eks. kun 40 pct. af fædrene og 25 pct. af mødrene, som er i beskæftigelse eller uddannelse i områder som Tingbjerg, Vollsmose og Gellerup. Det er selvfølgelig meget beklageligt og samtidig et tegn på, at integrationen ikke er forløbet, som den burde.

Og det er dyrt. Finansministeriet har netop opgjort, at ikke-vestlige indvandrere i 2015 kostede samfundet 36 mia. kroner.

Det er ikke i orden. Der skal ikke være tvivl om, at de mennesker, som kommer til Danmark og beslutter sig for at bosætte sig her, indirekte skriver under på en samfundskontrakt om, at man gør sit til at bidrage gennem et arbejde og samtidig respekterer værdier som ligeværd, frisind, tolerance og ligestilling. Det er noget, som man uanset sin tilknytning til Danmark må kunne forstå er altafgørende i et liberalt velfærdssamfund.

Problemets omfang og det værdisæt er netop grunden til, at en målrettet indsats mod parallelsamfund er så vigtig. Det er også derfor, Venstre og regeringen har fremlagt et udspil til en styrket indsats på området.

Problemet kan ikke ignoreres. Det er således også gået op for De Radikale og Morten Østergaard, som fik en åbenbaring efter mediestuntet i Vollsmose og Gellerup. Jeg tror ikke, nogen af os ønsker at tabe flere generationer på gulvet. Vi skylder vores ungdom, at de kan blive en del af Danmarks fremtid.

Med et fald af ikke-vestlige indvandrere på overførselsindkomst og en stigning i asylmodtageres beskæftigelsesfrekvens kan vi se, at det går den rigtige vej, men der er lang vej endnu. En indsats på området er et langt, sejt træk. Vi kan nemlig også se, at kvinderne stadig halter gevaldigt bagefter i forhold til mændene.

Vi er blevet flere og mere forskellige, og det er mit håb, at der også er plads til det i fremtiden. Jeg håber dog samtidig også, at mine børnebørn kommer til at vokse op i en tid, hvor der ikke længere eksisterer parallelsamfund.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce