Slut med gratis behandling for udlændinge. Betal ved kasse 1 på sygehuset
Af: Peter Skaarup, gruppeformand for Dansk Folkeparti

Udansk sygdom: Det er uforståeligt for de fleste, at danske sygehuse ikke kan få betaling for den behandling de leverer til udlændinge, som bliver syge, mens de er i her landet.

Hvert år koster behandling af udlændinge de danske hospitaler hundredvis af millioner kroner. En udgift som hospitalerne og det danske samfund efterfølgende har mere end svært ved at inddrive, fordi udlændingenes hjemlande ofte er modvillige til at betale regningen for den behandling deres statsborgere har modtaget, mens vedkommende opholdt sig i Danmark.

I 2016 blev 35.000 ikke-herboende udlændinge behandlet på danske hospitaler og det kostede statskassen ca. 400 mio. kr. Det oplyste sundhedsminister Ellen Trane Nørby til Folketinget for nyligt.

Jeg mener, at vi må kræve betaling ved kasse 1 fra de lande, hvorfra de behandlingskrævende udlændinge kommer fra. Det er ikke rimeligt, at danske skattekroner går til behandling af tusindvis af udlændinge, der efterfølgende rejser fra regningen.

Jeg mener, at vi med god samvittighed kan sige til de udlændinge eller turister, der måtte blive syge, mens de er her i landet, at deres hjemlande må stille en garanti for betaling af regningen.

Vi må sikre, at dette ikke er endnu et område, hvor udlændinge for tid og evighed får lov til at benytte sig af "gratis" dansk velfærd - "bare rejs til Danmark med alle jeres sygdomme - de godtroende danskere behandler og de betaler også regningen".

Jeg er oprigtig bekymret for, at den sociale turisme ender med en systematisk udnyttelse af dansk velfærd - hvor pårørende til herboende udlændinge strømmer til Danmark for at modtage "gratis" behandling og medicin.

Det skal stoppes, og derfor havde Dansk Folkeparti også sagen på tapetet i finanslovsforhandlingerne for 2018. Forhåbentlig får vi nu indført nogle redskaber, der virker, så gratis-trafikken på vores hospitalerne får en ende.