Sluk for elektronikken. Husk familiefællesskabet i juleferien
Af: Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group

Samvær: Vi kan alle huske glæden ved, når vi som børn nåede frem til den dag, hvor juleferien startede. En endeløs mængde af frihed lå foran os, hvor der skulle hygges, pakkes gaver ud, leges med nyt legetøj, samles med familie og venner og i det hele taget gøre lige, hvad man havde lyst til.

Men noget er anderledes end dengang, hvor jeg var dreng. I dag drømmer børn om at tilbringe store dele af ferien med en iPad eller foran en pc, hvor de kan spille FIFA og chatte på Facebook. Og det kan virke nemt for os forældre "bare" at sige ja, hver gang ungerne spørger om de må bruge iPad´en, for det er jo ferie. Vi siger jo også ja til en ekstra kop varm kakao og flere legeaftaler. Men ved vi overhovedet, hvad vores unger laver på de sociale og digitale medier?

I TDC Group interesserer vi os for, hvordan vores børn og unge bruger de digitale og sociale medier. Det er jo dem, som fremover kommer til at bruge vores teknologier til at tage ansvar for fremtiden, skabe samtaler mellem mennesker og bringe os tættere sammen. En teknologi, som vi hver dag investerer 10 mio. kr. i, og det er vi naturligvis stolte af.

Men samtidig ved vi, at 46 procent af os forældre ikke ved, hvad vores børn bruger telefonen til, og hele 89 procent af os har ikke sat børnesikring på vores børns mobiltelefoner. Hvilket er noget af et paradoks, når 61 procent af danskerne generelt mener, at det er forældrenes ansvar at ruste børnene til en ansvarlig online adfærd.

Jeg anerkender fuldt ud, at det ikke er nemt for forældrene. Jeg er heller ikke selv vokset op med en mobiltelefon i hånden, så hvordan skal jeg vide, hvad mine børn må bruge den til? Jeg er altså i samme båd som mange tusinder forældre, der heller ikke har den nødvendige viden til at guide deres børn i god online adfærd. Men når nu juletravlheden har lagt sig lidt, så er det en god anledning til at få sat sig lidt mere ind i, hvordan man kan få taget snakken med sine børn og hjælpe dem til et positivt online-liv. Et godt sted at starte er ved at gå ind på Børns Vilkårs hjemmeside og tilmelde sig et gratis online undervisningsforløb, som vi har udviklet i samarbejde med dem. Her kan man få gode råd til, hvordan man kan guide sit barn, når det færdes på nettet. Så er man nemlig godt i gang. Rigtig god jul derude.