Skulle vildsvinehegn kunne fange en ulv, sender vi den til Fyn eller Sjælland - de skal ikke snydes
Af: Hans Jørgen Bollmann, Vestermark 4, Tørsbøl, Gråsten

Vildsvinehegn: Principielt er jeg imod, at Danmark skal lukke sig inde bag grænsevagter og hegn. I tilfældet med hegn mod vildsvin, der kan være smittet med afrikansk svinepest, er jeg mere i tvivl.

En af årsagerne er, at jeg som jæger færdes i naturen, der hvor andre mennesker sjældent kommer.

Det sker engang imellem, at vi finder et rådyr, der har prøvet at forcere et vildthegn, hvor det ikke er lykkedes. Dyret har så hængt med bagbenene i vildthegnet, og har lidt en pinefuld død, hvorefter det er blevet til føde for ræve, mårhunde og andre ådselædere. Andre gange har vi set, at rådyret har brækket et ben og er løbet videre, indtil det er blevet skudt.

Det vil sikkert også ske ved et vildsvinehegn på kun 1,5 meter i højden, hvis det er det, man vil etablere.

Hegnet skal minimum op på 2-2,5 meter i højden. Det skal være så kraftigt at en flok kronvildt på 8-10 stk. i fuld fart ikke kan nedlægge det. Det skal ikke som Mogens Dahl foreslår være grønt og næsten ikke synligt, være så synligt og gerne i en skarp neonfarve og med blinklys for at vise, at vi i Danmark gør noget for at værne om vores fødevaresikkerhed og eksport.

Det er jo ikke nok med, at vi skal holde de uønskede dyr ude. Vi skal jo også være med til at bekæmpe smitterisikoen. Derfor vil jeg foreslå, at der etableres fangstsluser, hvor man kan indfange dyrene og aflive dem, der er uønskede. Udover vildsvin skal vi jo også bekæmpe mårhunde og vaskebjørne og evt. andre invasive arter. Skulle der evt. blive fanget en ulv, vil jeg foreslå, at den bliver bedøver og transporteres til Fyn eller Sjælland for at blive udsat der. Jeg synes, det er synd for øboerne, at de skal snydes for at se en flok ulve på den frie vildtbane. Vi jyder vil gerne bidrage til, at der sker en udflytning også den modsatte vej.

Når vildsvinehegnet er blevet etableret, skal det jo vedligeholdes. Der kan jo være uønskede personer, der er forsynet med en boltsaks, som forsøger at forcere hegnet ved at klippe huller i det. Det er vigtigt, at de skader bliver udbedret omgående, for ellers er det jo en falsk tryghed, vi har. Derfor er det vigtigt, at der samtidigt anlægges en gangsti langs hegnet, således at man kan inspicere hegnet jævnligt. Måske en ny "Gendarmsti" og en helt ny turistattraktion tværs over Jylland.

Mere om emnet

Se alle
23
Mand er sigtet: Kørte hen til mark, rettede geværet mod en ulv, skød den og stak af

Mand er sigtet: Kørte hen til mark, rettede geværet mod en ulv, skød den og stak af

Forsker: Giftig ulvedebat kan have udløst ulvedrab

4
Ny forening: Ulve skal udryddes fra danmarkskortet

Ny forening: Ulve skal udryddes fra danmarkskortet