Skrottet radio-julekalender. Censur eller ligeberettigelse?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Satire: Danmarks Radio har færdigproduceret en radiojulekalender, der, som jeg har hørt det, leger med tanken om at afskaffe Det Danske Kongehus og omforandre Danmark til en republik. Der er naturligvis for DR bl.a. ansat en politiker Johanne Schmidt Nielsen fra den revolutionslystne yderste venstrefløj som den muligt kommende "diktator", formoder jeg, for republikken. George Metz, forfatter og journalist - også i min optik fra den yderste venstrefløj - er også med som skuespiller. Hans rolle er mig ubekendt. Sidst men ikke mindst er Lotte Svendsen valgt som instruktør - selvfølgelig - hun er også yderst venstreorienteret, som jeg ser hende.

Denne politisk-venstreorienterede produktion, forsvaret af Karen Thisted i en for mig tandløs artikel i EB, blev skrottet af DR's kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen lige op til startdatoen. Om det er politisk pres eller ej, der har gjort udslaget, tager jeg ikke stilling til, hvad hun heller ikke selv gør officielt, men det passer mig meget fint, at den blev skrottet. Jeg bryder mig ikke om censur overhovedet, men når DR sender så meget venstreorienteret publikation i både radio og TV, som de gør, byder jeg det velkomment med et klap over "nallerne" til dem for én gang skyld.

Hvorfor laver man ikke en julekalender, der illustrerer hvordan man kan ændre et "u-land" fra at være styret af et venstreorienteret diktatur, gerne med Johanne Schmidt Nielsen i rollen som "diktator" og med George Metz som den selvkloge og udspekulerede "spindoktor", hvor "næsten alle" er lige fattige, til et godt demokratisk styret "eventyrland" - gerne med et samlende kongehus - hvor, som N.F.S. Grundtvig sagde det: "få har for meget - færre for lidt"?

Svaret er kort - fordi det ville blive anset for en ultrakapitalistisk og højreorienteret julekalender - politisk helt ukorrekt. Den ville blive pillet af forfatterens computer, inden oplægget til den ville være skrevet færdig - censureret væk på forhånd af DR's kultur afdeling, længe inde fru Smedegaard Andersen hørte om den. Formodentlig karakteriseret som dybt skadelig politisk underholdning for "folket" - licensbetalerne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce