Skrot bro-forliget


Skrot bro-forliget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

NU DAGES det, og det lysner i øst - for se, om ikke logikkens klare lys nu også har ramt hovedstadspressen. I hvert fald dele af den, for i går tordnede Politiken mod det forældede storebæltsforlig, som - indtil det bliver ændret - kunstigt holder liv i nogle færgeruter, der måske slet ikke er brug for.

Da det altid er rart med en hjælpende hånd i en retfærdig kamp, skal vi hermed tilsige Politiken vor fulde støtte - og håbe, at lyset også snart må brede sig på Christiansborg, hvor man stadig tuller rundt i fordums mørke og ikke tør nedsætte, endsige afskaffe brotaksterne, før færgerne har fået deres.

NU ER Politiken en rød-grøn avis, som ud over de økonomiske aspekter også bruger hensynet til naturen i sin argumentation:

Sjællands Odde, hvor de jyske færger jo lægger til, indbyder snarere til investeringer i rekreative formål og ikke til flere tungt befærdede trafikårer, mener bladet, der konkluderer, at det ikke er en naturlov, at der hver dag på faste klokkeslæt skal sejle offentligt støttede færger mellem Odden og Jylland, når der gives en fast forbindelse længere sydpå.

Vi kan, idet vi dog ikke havde tænkt på naturen på Odden, dårligt være mere enige.

Det er, som vi tillod os at mene for nylig, en ren Århus-historie, at man først bygger en kostbar bro og derefter holder brugen af den nede for at bevare noget, der ikke kan gå. Det svarer til, at man havde postet millioner og milliarder i luftruten mellem Odense og København - eller for statens penge opretholdt sejladsen fra Svendborg til Tåsinge. Men det gjorde man netop ikke, fordi enhver kunne se, at de respektive broer gjorde disse ruter overflødige.

At man ikke kan se det i den aktuelle sammenhæng er en gåde.

FORKLARINGEN er selvfølgelig, at der bor mange vælgere i Århus - og at der ikke for alvor er nogen, der tør foreslå at brække hele det utidssvarende broforlig op og begynde forfra.

Lejligheden var der ellers, nu den gamle trafikmafia ikke længer eksisterer. Ikast, Heiselberg, Melchior, Mortensen, Risgaard - og hvad de nu hed, alle de gamle ræve, der både sikrede nordjyske motorveje og evig færgefart til gengæld for deres støtte til Storebæltsbroen, Danmarks største isolerede trafikinvestering nogensinde.

Lejligheden var der også, da Kristeligt Folkeparti - hvilket af andre grunde skal beklages - måtte forlade Folketinget og derfor ikke længere kan blokere for de takstnedsættelser, der nu trods alt er lagt op til.

MEN lavere takster gør det ikke. Det er muligt, at politikerne håber at få fred, når de har vist deres gode vilje. Men politikerne kan ikke købe sig til fred for 50 kroner - og samfundet bør ikke stille sig tilfreds, før vi har fået den fulde udnyttelse af broen.

Og det får vi først, når den er sidestillet med det øvrige danske vejnet og den urimelige toldmur væltet.

Skrot bro-forliget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce