Skolen: Mobilen som kampplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

I sit uddannelsessociologiske mesterværk "Learning to Labour" diskuterer og tydeliggør Paul Willis, hvorfor arbejderdrenge bliver arbejdere efter endt skolegang. Willis går f.eks. ind og ser på, hvilken rolle unge drenges tøjvalg personliggøres og bliver centrum for konflikt med systemet - lærerne.

Selvom jeg gerne så brede skjortekraver og trompetbukser moderne igen, er det nok ikke her nutidens konflikter mellem skolesystem og ungdommen finder sted. Ungdommens tøjvalg har jeg som lærer heldigvis ingen magt over (hvilket nok også er det bedste).

Men i mit lønarbejde som netop lærer, møder jeg stadig den konflikt imellem systemet - mig - og lærende unge mennesker. Konflikten opstår ikke i tøjvalget, men i hele problematikken i brugen af mobiltelefoner. For hvordan forholder vi os som samfund til mobiltelefoner og læring?

Willis' klassiker kan være med til at tydeliggøre, vi fra systemets side ikke skal fremmane en konflikt - men snarere invitere de unges sociale rum indenfor i undervisningen: gøre brug af det, anerkende det.

Med moderne mobiltelefoner er muligheden for netop at bruge mobilen meningsfuldt til stede: internet, apps ... læringsfladen er meget stor. Og anerkendelsen af de unges rum udenfor skolesystemet vil desuden være med til at møde dem og deres læringsbehov.

Tankerne er ikke nye, men desværre viser uddannelsesbilledet i Danmark stadig, at folkeskolen er med til at holde børn i deres respektive sociale klasser - især de drenge, som også Willis skrev om.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce