CO2-.NEDBRINGELSE: Jeg sejlede som styrmand i Mærsk Lines Container skibe 1977-1980. Jeg sejlede med "Adrian" og "Anna Mærsk". Disse kunne medtage ca. 1600 containere, og de brugte ca. 170 tons fuell i døgnet. Så når vi sammenligner med "Emma Mærsk"-typen i dag, som medtager 11.500 containere, ja, så er det jo en forbedring på 9900 containere, men kun med et mere forbrug på 30 tons full i døgnet.

Hvilken anden transportform har gjort det bedre? Hvis det antal containere, som "Emma Mærsk" medtager, skulle flyttes af lastbiler, ja, så skulle der 5700 lastvognstog til, da de hver kun kan medbringe to stk. containere. Hver lastbil bruger ca. 0,672 tons diesel i døgnet, dette ganget med 5750 giver et forbrug i døgnet på 0,672 x 5750 = 3864 tons diesel. Dette svarer så til 3864 : 200 = 19,32 stk. containerskibe af "Emma Mærsk"-typen.

Så skibstrafikken er stadig langt foran landtrafikken hvad CO2. forureningens nedbringelse angår.

Peder Pedersen, Eranthisvænget 43, Otterup