Skattelovgivning. Lige til Klods Hans

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jens Hein Bonde, Westermannsvej 8, Odense M - formand, Liberal Alliance Odense
Billede
Debat. 

Lad det være sagt med det samme: Jeg hader bureaukratiet, Skat, styrelser og de store datasystemer. Vi har brug for et retfærdigt indkomstskattesystem, der sikrer indtægter til vores fælles udgifter. Og de bredeste skuldre skal bære de største byrder.

Men jeg har aldrig forstået, hvorfor der er behov for 60.000 siders skattelovgivning. Stakkels Margrethe, der har underskrevet alt det papir - ikke underligt, at hun begynder at se slidt ud. Jeg har heller aldrig forstået, hvorfor man skal betale indkomstskat af en mistet lejeindkomst, man kunne have haft, hvis man havde lejet sit eget hus ud. Det er for mig rent nonsens, men jeg er jo også født i Ringkøbing.

Ved min første lønudbetaling i 2018 kunne jeg konstatere, at "Store Claus" i Skat har forhøjet min indkomst med små 100.000 i forhold til 2017. Det går jo godt i Danmark - rigtig godt. Store Claus skriver, at hvis det er forkert, skal det nok helt automatisk blive rettet, når boet for 2018 er gjort op. Det trøster. Indtil da betaler jeg 4000 om måneden af en indkomst, jeg aldrig får.

Store Claus's lillebror "Lille Claus" (Udbetaling Danmark) har som en konsekvens deraf fjernet en pæn luns af folkepensionen. De har ellers udbetalt folkepension siden 1. oktober 2017.

Ikke mange folkepensionister er så heldige at få en indkomstfremgang på 100.000 om året efter pensionering. Men Store Claus og Lille Claus taler åbenbart ikke sammen hver dag. De har jo også travlt med mange andre ting. Lille Claus er ligeledes meget venlig, og skriver en redegørelse på syv A4-sider. Der mangler ikke noget. Også Lille Claus vil automatisk rette alle fejl, når boet for 2018 er gjort op. Det trøster. Indtil da får jeg efter skat 2000 mindre i om måneden i folkepension, fordi jeg jo får 100.000 mere indkomst. Er det ikke bare mageløst? - og så helt automatisk.

Jeg forstår ikke, hvad der foregår i alle de dataanlæg. Det skammer jeg mig ikke over. Det gør alle andre såmænd heller ikke - ikke engang Skat selv. Hvordan kunne man ellers udbetale 12 milliarder i udbytteskat ud i det blå for udbytteskat, der aldrig var kommet i kassen?

De store internationale virksomheder og dygtige skatterådgivere boltrer sig i disse myriader af skatteregler og tager gang på gang Skat og hele det danske samfund ved næsen. De beløb på små 100 milliarder i skattely, der har været fremme i offentligheden, er efter alt at dømme kun den allerøverste del af toppen af isbjerget.

Er det virkelig sådan et Danmark, vi ønsker? Er det ikke i et demokratisk samfund vigtigt, at borgere og virksomheder kan forstå, hvad det er for love, de skal overholde og at alle bidrager, som de skal? Skal lovene ikke være rimelige og fornuftige - selv for folk fra Ringkøbing?

Indimellem har jeg en drøm: Et kæmpe sankthansbål med 60.000 siders uforståelig skattelovgivning - og tag bare Store Claus og Lille Claus med.

Min drøm er at leve og dø i frihed i det land, jeg er født.

Liberal Alliance fortsætter ufortrødent kampen for mere frihed og mindre stat.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce