skolelukninger: I dagspressen har jeg set, at skolelukninger er på programmet. Skolen på Lyø skal sikkert lukkes, på Langeland skal undervisningen centraliseres i Rudkøbing.

Efter disse oplysninger kom jeg til at tænke på, hvis man gennemfører disse børneskolelukninger, får børnene en transport på to-tre timer daglig. Jeg ved ikke nøjagtig, hvor mange dage om året, børnene går i skole, men hvis vi siger cirka 40 uger af fem dage af to en halv time, bliver det samlede timetal, børnene tilbringer i bussen, 500 timer.

De går i børneskolen i syv år x 500 timer, i alt 3500 timer - eller knapt et halvt år, og det er uden sikkerhedssele.

Kører en af forældrene børnene, er sikkerheden i orden, men prisen er uoverkommelig, det vil i mange tilfælde kræve en bil mere.

Alt dette for, at vi kan spare i skat.

Det har også på andre måder sin pris. Det lokale centrum i landsbyen nedlægges, børnene mister deres tilknytning til lokalsamfundet, der ikke længere eksisterer. De mister også det lokale netværk.

Nogle af børnene sidder i bussen og keder sig. Når børn keder sig, finder de på kunster. Nogle chauffører forstår at rumme børnene, andre ikke, og så er der mulighed for, at det går rigtig galt for en del af børnene. Det kan være årsagen til, at samfundet taber disse børn.

Hvad kan vi gøre for at forbedre denne situation: skab en tryg tilværelse for børnene i lokalsamfundet. Er der for få børn til de enkelte klasser, så slå flere årgange sammen. Den dygtige lærer forstår at lade de ældste børn hjælpe de yngste. Det giver en ubevidst social indstilling hos børnene, og de får dermed en mere positiv indstilling til fællesskabet i landsbyen, samt en stor fordel for dem senere i livet.

Det er muligt, at der kan spares penge ved skolelukning. På længere sigt tror jeg, det er en risikabel besparelse. Vi ser mange børn i de store skoler, der er utilpassede. Den lille skole, hvor førstelæren har mulighed for at bevare overblikket, er at foretrække.

Tre et halvt tusind timer i bus. Uha!
  • fyens.dk