Sikkerhedsudstyr redder ikke liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

motorcykelulykker

Det er lidt frustrerende at se "professionelle" udtale sig om motorcyklisternes sikkerhed.

- Vi har haft synshallerne fremme for at fortælle, at motorcyklerne skal synes oftere for at højne sikkerheden (hvad havde man forventet, de ville sige?)

Senest stiller en uforberedt jysk forhandler sig op og kræver, at brugen af sikkerhedsudstyr i større omfang skal være lovkrav. Det kunne man vel forvente af en mand, der lever af at sælge sikkerhedsudstyr. "Hvis der var lovkrav om at bruge rygbeskytter ville flere overleve", siger den jyske forhandler. "Folk køber i stigende grad sikkerhedsudstyr", fortæller han videre.

Der modsiger han vist sig selv. Hvorfor skulle dødstallet så stige? Sikkerhedsudstyr og brugen heraf kan nedbringe andre følgeskader af mc-ulykker, men redde liv - det tror jeg ikke på. Og du får mig ikke til at iklæde mig alt det sikkerheds udstyr for at køre et smut til bageren.

Køretekniske kurser, som forhandleren også påpeger, er et sikkerhedsmæssigt positivt tiltag, men at gøre det til et lovkrav lyder ikke gennemtænkt. Hvis alle ved lov skal et sådant kursus igennem, så går der forretning i det, og en masse kurser, som ikke er en skid værd, vil opstå.

Glemmer den jyske forhandler ikke at nævne de nye krav med manøvreprøver til den praktiske mc-prøve, og kravet om mc-beklædning for køreskoler. Disse ting kan opdrage (uden flere love bliver påtvunget motorcyklisterne) motorcyklisterne og give dem en positiv indstilling til sikkerhedsudstyr og køreteknik.

Og skulle vi endelig lovgive, var det så ikke bedre om alle skulle til køreprøve hvert femte år. Ung som gammel, også bilisterne, og i hver kategori.

Disse prøver skulle ikke være behæftet med et krav om undervisning.

Det ville for mit vedkommende nok medføre, at jeg ville sige (midlertidigt) farvel til mit bus-, og lastbilkørekort.

Men helt ærligt, er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at jeg fører disse køretøjer uden nogen rutine. Og min mor, som kørte mc i 60'erne, må nok sige farvel til sit motorcykelkørekort. Men jeg tror heller ikke, at min mor skulle sætte sig op på en Hayabusa, og kræve sin ret.

Jeg er så træt at høre om mc-ulykker, der skyldes for høj fart. Nej, de skyldes bilister, der kører med hovedet på bagsædet og ikke overholder deres vigepligt. Høj fart forværrer uden tvivl ulykken, men det var ikke årsagen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce