Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Sikker fremtid for sexslaver

Karin

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

kvindehandel

af karin riis-jørgensen

MEP (V), formand for Venstres gruppe, 60, Rue Wiertz, ASP 10 G 206, B-1047 Bruxelles, Belgien

Kvinder, der bliver handlet til Danmark og derefter udnyttet som sexslaver, er en uhyggelig realitet, som vi ikke kan se bort fra. Der er alt for mange tragiske skæbner - unge kvinder, der drømmer om, og bliver lovet, regulære job i Europa, men i stedet voldtages og spærres inde for at betjene europæiske mænd fra morgen til aften.

Sendes de tilbage til deres hjemlande, ender de ofte i hænderne på bagmændene igen. Det kan vi ikke acceptere i Danmark - det synes der at være enighed om.

Jeg har selv gennem en årrække beskæftiget mig med kvindehandel og dets konsekvenser, og der er ingen tvivl om, at der er behov for støtte og hjælp til de kvinder, der havner i tvangsprostitution. Der er behov for sikre steder, hvor de kan henvende sig og være, hvis de skal have en chance for at få et normalt liv igen.

Behovet er tydeligt, for efter kun få ugers arbejde har kvinder allerede henvendt sig hos organisationen SAFE AND ALIVE. Det nystartede projekt, som Aktive Kvinder står bag, tager stille og roligt form. Målet er bl.a. at oprette "safehouses" i Danmark, hvor ofre for menneskehandel kan få hjælp og beskyttelse.

Men det store behov for hjælp kræver naturligvis finansiering.  

Jeg mener også, vi bør anskue kvindehandel som et udviklingsspørgsmål. Fattigdom er ikke kun mangel på materielle goder - fattigdom betyder også manglende muligheder, manglende viden og ressourcer.

Og derfor er kvindehandel et udviklingsspørgsmål. Fattigdom skaber længsel efter et bedre liv, og i naive drømme om bedre levevilkår i Europa ender kvinder og børn som handelsvare i Europa.

Vi skal hjælpe de ofre, som ender i Europa, men vi skal også bekæmpe roden til problemet.

Jeg foreslår oplysningskampagner i landsbyerne, som kan forebygge, at drømmen om en frisørstilling i Europa ikke knuses af en ydmygende hverdag som sexslave. Og vi skal skabe kvindecentre afsenderlandene, så der er sikkerhed for de kvinder, som ønsker at vende hjem, så de ikke endnu en gang ender som handelsvare og genhandles videre til et nyt sted.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.