Af: Karina Adsbøl, MF, handicapordfører og byrådsmedlem for Dansk Folkeparti, Koldingvej, Vamdrup

Aftale: Som handicapordfører glæder jeg mig over årets satspuljeaftale for 2018-2021, hvor 1,1 milliarder kroner er fordelt til udsatte børn og voksne, mennesker med handicap og frivillige.

Blindeområdet er et hjertebarn for Dansk Folkeparti, og det har været vigtigt for os at afsætte midler i satspuljen til at hjælpe synshandicappede. Med aftalen udvider vi den eksisterende ordning om individuel handicapkørsel, som i dag kun omfatter svært bevægelseshæmmede. Således vil den fremover også omfatte blinde og stærkt svagtseende, som får mulighed for kørsel i op til 104 enkeltture om året.

Det er en milepæl i mulighederne for at leve et lige og socialt liv, hvor blinde og svagtseende ikke længere er afhængige af hjælp fra frivillige og pårørende, hvis de vil på familiebesøg eller deltage i fritidsaktiviteter. Det er en stor handicappolitisk sejr.

Dansk Folkeparti har længe kæmpet for at forbedre plejefamilieområdet. Anbragte børn fortjener en god og tryg opvækst, og derfor er vi glade for, at der også er afsat midler til at øge kvaliteten i plejefamilierne. Jeg er meget tilfreds med årets satspuljeaftale, som har fået nogle solide DF-aftryk, der sikrer et løft til børne- og socialområdet.