Sådan er det ikke. Det er ikke trist at blive ældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Det er dog et usædvanlig trist og deprimerende billede af alderdommen som et helvede, at Bjarne Hilmersson giver i et læserbrev på Opinion den 10. august.

Men heldigvis er det da også langt fra det rigtige billede.     

Der er da ældre mennesker, som bestemt ikke har det godt. Men desværre finder man også sygdom og depression blandt yngre mennesker. Det er ikke noget, der pr. definition hører alderdommen til. Men helt naturligt er der noget, som man med alderen ikke længere er så god til. Men det er da slet ikke, som Hilmersson beskriver det sådan, at "man kan da snart ingenting. Udover at dø".     

Jo, man kan rigtig meget. Det kan jeg som 83-årig med god samvittighed skrive under på. Og i stedet for et begræde det, som jeg ikke længere kan, så prøver jeg konsekvent at fokusere på og glæde mig over alt det, som jeg stadig kan. Og det har jeg det rigtig godt med.     

Den positive oplevelse af alderdommen er jeg bestemt ikke ene om. Tag med ud at rejse, og se, hvor mange ældre du får som rejsefæller. Gå en tur ud på en af landets mange golfbaner, og få en hyggelig snak med de mange ældre, der er ude for at gå deres daglige atten huller - eller måske lidt færre. Gå med til et af Ældre Sagens eller andre organisationers mange arrangementer, og tag del i de aktiviteter, man kan opleve dér, sammen med masser af andre engagerede ældre. Eller nyd, at du kan lægge dig og tage en lille "morfar", uden at du forsømmer noget ved det. Det kunne du næppe gøre for år tilbage.

Og nægt så at have det som Hilmersson, når han skriver, at "Ikke engang drømmen om frisklavet mad, mine gamle livretter, må jeg have. De fodrer mig af med opvarmet mad". Jeg ved godt, at man på nogle plejehjem må opgive den drøm, og sådan burde det bestemt ikke være. Men rigtig mange af os har det sådan, at vi stadig selv kan lave lige bestemt den mad, som vi gerne vil have. Der skal ikke så meget til i vores alder, og derfor prøver jeg at leve efter opskriften "lidt, men godt".     

Til alle jer, der står foran at blive pensioneret, vil jeg sige: Glem alt om, hvad Hilmersson skriver om dette at blive gamle, og glæd jer til en årrække med helt nye muligheder, helt nye positive udfordringer og en masse gode oplevelser - - hvis I selv vil det!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce