Rygning. Håndhævelse af love er ikke formynderi - det er retfærdigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flemming Møller Mortensen (S), MF og sundhedsordfører, Siemvej 8, Store Brøndum
Billede
Debat. 

Røg: Liselott Blixt (DF) kalder det her i avisen igen formynderi, at vi i Socialdemokratiet mener, at loven skal overholdes. Det forstår jeg simpelthen ikke.

DF er kendt som et parti, der går ind for højere, hårdere og længere straffe. Men når det kommer til detailhandlen, der helt systematisk bryder gældende lovgivning her i landet ved at sælge cigaretter til mindreårige, så ser DF åbenbart anderledes på det. Så er hårdere sanktioner ikke længere svaret, må jeg forstå. Her er "frivillighedens vej den bedste", som DF's sundhedsordfører skriver.

Må jeg derfor tillade mig at spørge DF: Er der andre lovbrud her i landet, som Dansk Folkeparti hellere vil løse med frivillighed end håndhævelse og sanktioner? Hvad med indbrud - skal vi begynde at håbe på, at indbrudstyvene frivilligt holder op med at bryde ind i folks hjem? Eller hvad med vold - bekæmper vi som samfund også bedst det ad "frivillighedens vej"? Jeg kan slet ikke følge DF's synspunkter i denne sag!

Mandag i denne uge havde jeg indkaldt sundhedsministeren og justitsministeren i samråd om sagen - og der var ingen af dem, der argumenterede for, at detailhandlens systematiske lovbrud alene skal løses ad frivillighedens vej. Så det synspunkt står DF helt alene med.

Til gengæld bakkede sundhedsministeren faktisk op om det socialdemokratiske forslag om, at butikker skal kunne risikere at miste retten til at sælge cigaretter, hvis de systematisk bryder loven. Danmark er det eneste land i Norden, hvor myndighederne i dag ikke har den mulighed for at tage det skridt. I både Norge, Sverige, Finland og Island har myndighederne denne sanktionsmulighed.

I løbet af foråret skal på have politiske forhandlinger om skærpet tilsyn med detailhandlens lovbrud. Jeg håber, at DF i tide skifter holdning og sammen med os andre vil være med til at stramme op over for dem, der bryder Danmarks love.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce