STORMVEJR: Når det offentlige trafiksystem bryder sammen på grund af vejret, er journalisterne straks på dupperne for at finde rejsende, som vil udtale sig kritisk om "ansvarlige" for sammenbruddet. Måske er der en god historie.

Det er vel ret forståeligt, at de berørte rejsende rent egoistisk udtrykker mistillid til de instanser, der har truffet de ubehagelige beslutninger om at standse trafikken indtil bedre vejr. Men det er uansvarligt, når en rigspolitichef støtter klynkerne ved at udtrykke i tv, at busserne i København sagtens kunne have kørt. Det er højeste form for mistillid til de chauffører, som ansvarsbevidst valgte at stoppe, før det var for sent.

Ingen chauffører eller driftsledere ved de offentlige transportmidler vil uden grund stoppe deres rutenet. Det er ren balancekunst at træffe beslutning om indstilling af kørsel. Det samme gælder for de ansvarsbevidste chauffører, piloter, skibsførere og togførere, som er ude i det belastende vejr.

Jeg var selv chauffør på Fynbus rute 801 Odense/Rudkøbing lørdag den 8/1 med en formiddagstur og en eftermiddagstur. Allerede om formiddagen var stormen ret hård og rev kraftigt i bussens døre, tagvinduer, vinduesviskere oglemme til bagagerum med mere. Vejrmeldingen lød på forventet forværring i løbet af dagen. Men hvor og hvor meget værre, og hvornår stopper man?

På anden tur om eftermiddagen var stormen så kraftig, at et vindstød,efter passage af et hus kort før Svendborg,

hamrede ind i bussiden og pressede midterdøren inden for rammen samt de tre tagvinduer op.

Ved mellemstop i Svendborg overvejede jeg, om det var forsvarligt at køre videre. Med trafikradioen åbenskønnede jeg, at det endnu var forsvarligt at køre videre ogvalgte passagerservice. Midt på Svendborgsundbroen kom der et ekstremt vindstød, som medførte et eller andet, der smadrede en siderude, pressede midterdøren ind igen, tagvinduerne op og rev frontpladen af. Forreste sidelem blev revet ud af låsemekanismen og flaprede ud mod den modkørende trafik. Fem minutter senere væltede en hestetrailer og en lastvogn på samme sted, og kort tid efter blev broen lukket for al trafik.

Her burde passagerservice være udskudt til bedre vejr. Ikke alene er det hårdt ved materiellet, men det er også en sikkerhedsrisiko for både chauffør og passagerer. Derfor er det totalt urimeligt, at journalister leder efter syndebukke for trafikstandsning i ekstreme vejrsituationer.

Ros dog de ansvarsbevidste trafikførere og deres ledere, som tager situationen alvorligt. Tagsten gennem frontruden på en bus kan få katastrofale følger, og ikke at forglemme et træ ned midt i køretøjet.