Samfunds-udvikling
Vi er fortsat en del, som er født, før kuglepennen blev opfundet, og som kan huske, hvad der skete i Europa i trediverne, hvor en vis Adolf Hitler formåede at sætte gang i økonomien i det tyske rige. Vi husker også hvad resultatet blev af dette initiativ.

Vi befinder os nu igen i en noget lignende situation. Arbejdsløsheden i hele Europa og den øvrige verden vokser, de regerende politikere snakker og snakker og virker i den grad forvirrede og overraskede. I Danmark snakker disse politikere fortsat om mangel på arbejdskraft, selv om der hver eneste uge bliver fyret flere tusinde fra de danske virksomheder, og enhver med sin sunde fornuft i behold kan se, at vi vel når op på 100.000 arbejdsløse i Danmark inden årets udgang.

På EU’s nylige regeringschefmøde gjorde de nye østeuropæiske medlemslande opmærksom på deres specielle økonomiske problemer, som de mener, den vestlige del af medlemslandene skal hjælpe dem ud af, hvilket disse, og især de store vesteuropæiske lande, bestemt ikke er indstillet på.

I den forbindelse kan jeg være meget bange for, at der i de meget trængte befolkninger kan dukke en ny "fører" op, som formår at sætte ting i gang på samme måde og med samme hensigter, som det skete i trediverne. Jeg håber det naturligvis ikke, og jeg håber, at regeringerne rundt omkring i verden er opmærksom på risikoen er i stand til at dæmme op for den.

Jeg kan dog have mine tvivl. Når vi ser, hvad der sker i lille Danmark i denne tid, hvor folk især i københavnske områder ikke kan færdes frit uden risiko for at blive skudt, og hvor nynazister optræder og samles til "møder og fester" og måske stiller op til kommunalvalget i Danmarks næststørste by, uden at nogen reagerer, og hvor rockere og unge med indvandrerbaggrund bekæmper hinanden, uden at nogen, hverken politi eller politikere, er i stand til at dæmme op for det, ja, så kan der efter min mening ske hvad som helst, hvis blot den "rette" person melder sig på banen.
  • fyens.dk