Ressourceforløb. Udviklingshæmmede bør have førtidspension

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Jeg er ingenlunde enig med jobrehabiliteringschefen, Kristina Bach, i, at det er godt for en borger ikke at komme på førtidspension, men derimod ressourceforløb, hvor pågældendes arbejdsevne afklares.

Mange borgere er gennem årene blevet trukket gennem ikke bare et enkelt, ikke bare to, men adskillige ressourceforløb i Odense Kommune for at få afklaret deres arbejdsevne. Dette til trods for at læger har udfærdiget gode og saglige beskrivelser om borgerens funktionsniveau.

Derfor mener jeg også, at det ville være tilstrækkeligt med en enkelt arbejdsprøvning i en virksomhed, hvor borgerens skånehensyn kan tilgodeses. Skånehensyn tilgodeses naturligvis ikke på et værtshus, hvis borgeren har alkoholproblemer, og ej heller på en virksomhed, hvor tunge løft indgår, hvis pågældende har ryg- eller lændeproblemer. Det bør være indlysende for enhver.

Hvad angår udviklingshæmmede, mener jeg ikke, at de skal trækkes igennem ressourceforløb, men fortsat have deres førtidspension. Det er på ingen måde ensbetydende med, at så skal udviklingshæmmede bare passe sig selv, for naturligvis skal de ikke det. De skal have nøjagtig den hjælp, hver enkelt har behov for, hvilket selvsagt vil være ganske individuelt. De, der kan og vil, skal have hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet og have opgaver, der er tilpasset pågældendes handicap.

Mange udviklingshæmmede vil være velkendte af kommunen, fordi der gennem årene har været iværksat forskellige foranstaltninger for dem. Men alt ændrer sig pludselig, når de fylder 18 år og overgår til Beskæftigelsesforvaltningen.

Men jeg mener helt klart, at samtlige udviklingshæmmede skal have deres førtidspension, så både de og deres pårørende ved, der er et økonomisk sikkerhedsnet under den udviklingshæmmede. Både udviklingshæmmede og pårørende har haft tilstrækkeligt med udfordringer gennem den udviklingshæmmedes opvækst og har utvivlsomt taget mange kampe med kommunen. Disse skal ikke fortsætte via ressourceforløb i cirkus Jobcenter Odense.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce