Ressource. Odense skal have en pårørendepolitik


Ressource. Odense skal have en pårørendepolitik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Peter Rahbæk Juel, borgmester, Socialdemokratiet, Odense - Birthe Malling, fmd., Handicaprådet, Odense - Palle Vennekilde, fmd., Ældresagen, Ode

Billede
Debat. 

Det er i nøden, man skal kende sine venner. Det ved alle, der på grund sygdom, handicap eller blot en svækket fysik får brug for hjælp og støtte. Værdien af nære venner og familie kommer nemlig for alvor til sin ret, når man får brug for hjælp for at klare hverdagen.

De pårørende er ofte en kæmpe ressource for personer, der lever med et handicap eller alvorlig sygdom, og vi skal gøre det lettere at være der for dem, der har brug for hjælp. Derfor skal Odense Kommune have en pårørendepolitik.

Når tilværelsen vendes på hovedet på grund af kræft, en blodprop eller en anden sygdom eller ulykke, så rammer det også de pårørende, der både skal hjælpe deres kære og selv kæmpe med de mange spørgsmål, som trænger sig på i forhold til økonomi, handicapvenlig indretning af hjemmet og meget andet.

Her skal en pårørendepolitik sikre, at de pårørende selv får den rette hjælp og vejledning, samtidig med at det bliver nemt og overskueligt at hjælpe sine kære i samarbejde med kommunen. Pårørende kan være både ægtefæller, nære venner, børn, forældre, søskende eller tilknyttede støttepersoner, og behovet for hjælp kan dække mange forskellige aspekter, derfor er en af grundstenene i en vellykket pårørendepolitik også, at den virker på tværs af kommunens forskellige forvaltninger.

Ambitionen om et nemt og smidigt samarbejde er der naturligvis allerede, men i dag er det desværre ikke alle pårørende, der oplever, at virkeligheden lever op til ambitionen. Heller ikke selv om alle medarbejdere naturligvis ønsker at yde den bedste service og hjælp til borgerne.

Nogle pårørende oplever, at kommunikationen med kommunen forekommer uoverskuelig og omstændelig, og det kan føre til frustrationer og oplevelsen at falde mellem to stole.

Det skal vi naturligvis gøre bedre, for den bedste hjælp gives, når pårørende og kommune arbejder sammen. Det er nemlig de pårørende, der kender borgeren bedst og kan hjælpe kommunens ansatte til at finde de bedste løsninger. En klar pårørendepolitik vil gøre det nemmere at sikre kommunikationen mellem kommunens medarbejdere og de pårørende - også i en travl hverdag.

Det er derfor, at en pårørendepolitik er en hjertesag for os alle. Pårørendepolitikken skal udarbejdes i samarbejde mellem Ældrerådet, Handicaprådet, Ældresagen, lokale patient- og pårørendeforeninger samt tillidsvalgte og ledelse fra berørte fagforvaltninger, og der er en række områder, som den oplagt skal berøre.

Kommunikationen mellem pårørende og kommune skal styrkes både digitalt, på tryk og i den daglige dialog. Det kan for eksempel ske ved hjælp af en pårørendetelefon eller en pårørendekoordinator, der sikrer, at de pårørende kan få hjælp og vejledning fra kommunen uden at blive sendt fra den ene afdeling til den anden.En helhedsorienteret tilgang til borgeren skal sikre lettere adgang til medbestemmelse for de pårørende, og der skal sættes fokus på tillid, samarbejde og inddragelse for eksempel ved hjælp af halvårlige evalueringsmøder mellem borger, pårørende og kommune.

Smerten ved at se et familiemedlem eller en ven ramt af sygdom, ulykke eller handicap kan vi aldrig fjerne, men med en god og gennemarbejdet pårørendepolitik kan vi sikre, at de pårørende selv får den rette hjælp, samtidig med, at de får nemmere adgang til at støtte deres kære. Den opbakning skal vi give de pårørende, fordi de fortjener den, og fordi det er til gavn for os alle.

Ressource. Odense skal have en pårørendepolitik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce