rygning: Det har været underholdende, men desværre også irriterende at følge debatten om rygning de seneste uger.

Der har været alt for mange useriøse argumenter fra begge sider, i stedet for at man har koncentreret sig om hovedpunkterne, nemlig: Helbred og gener.

Desværre, for deres egen skyld, har rygerne været i overtal med de dårlige argumenter.

En stillede betingelser for, hvornår ikke-rygerne måtte udtale sig (noget med at gennemføre en eller anden form for pilgrimsrejse). Det svarer til, at kun skuespillere må udtale sig om film.

En anden taler om "retten" til at ryge, som om det nærmest var en grundlovssikret ret. Her vil jeg gerne understrege, at det faktum, at rygning generelt ikke er forbudt, er ikke ensbetydende med, at det er en rettighed.

Min opfattelse er, at mange ikke-rygere faktisk er fuldstændig ligeglade med, om andre ryger, bare de ikke bliver generet af det.

I debatten om, hvorvidt rygning skal forbydes udendørs, synes jeg personligt, at det ville være for hysterisk.

Dog vil jeg her slå på tromme for lidt hensynsfuldhed. Jeg har flere gange prøvet at stå på en perron, hvor jeg var helt alene, og der var op til 50 meter fri plads til begge sider. Alligevel er der kommet en ryger og har stillet sig to meter fra mig og har røget mig lige op i ansigtet. Det er da et spørgsmål om manglende respekt, når man har andre muligheder og alligevel vælger den "løsning".

Kodeordene må være: Respekt og hensyn. Så kan vi alle leve i fred med hinanden - rygere såvel som ikke-rygere.
  • fyens.dk