skattereform

"Det er jo ren fordelingspolitik", var økonomiminister Lene Espersens nedladende kommentar på tv til Helle Thornings ønske om en mere social balance i Skattekommisionens fremlagte forslag til skattereform.

Når nu det fremlagte forslag giver en familie med en indkomst på 1 mio. kr. ca. 30.000 kr. mere at gøre godt med, vil jeg da give ministeren helt ret !

Det er jo ren gevinst for dem som tjener 1 mio. kr. eller derover !

Alt er som bekendt afhængig af øjnene, der ser. Men jeg mener, at forslaget jo er "ren fordelingspolitik" til gavn for dem, som tjener mest. Og det synes ministeren åbenbart er helt o.k.

Jeg er meget tilhænger af, at man flytter betalingen til den fælles kasse fra indkomstskatten til adfærdsregulerende grønne afgifter. Men det bør gøres på en måde, så man ikke flytter penge fra dem, som tjener mindst, til dem, som har de højeste indkomster. Det bør alle anstændige mennesker da kunne indse. Selv en konservativ økonomiminister!

Kære regering og Folketing: Fordel nu byrderne af omlægningen på en socialt retfærdig måde. Og gi’ så skattelettelserne op igennem skattesystemet via forhøjelse af de forskellige bundgrænser, så alle kan få gavn af dem.
  • fyens.dk