FINANSLOV

af sven-erik peterson

Havremarken 7, Odense S

Så kom regeringens udspil til finanslov 2008 langt om længe. Man må da håbe, at den når at blive vedtaget, inden finansloven for næste år skal behandles i Folketinget.

Finansministerens påhitsomhed om at køre bil var egentlig meget sjov. Retorikken er til at forstå, men det er det politiske indhold ikke. Godt nok er der tale om en ny finansminister, men økonomien er vel stadig nogenlunde den samme.

Godt nok udvikler vort samfund sig hurtigt, men alligevel. Så vidt jeg husker, så var Lars Løkkes forgænger for ikke lang tid siden parat til at købe hele verden. Pengene fosser ind i statskassen, og der var råd til yderligere skattelettelser.

Hvad sker der så nu? Sørme om ikke Dannevangs økonomi er ved at blive overophedet. Og hvad gør man så - jo, der skal spares én procent i samtlige ministerier. Denne gang lytter man til de økonomiske eksperter - det har man ikke altid gjort.

Mon ikke denne besparelse sammen med udskydelse af visse investeringer alene skal ses som en advarsel til fagbevægelsen i forhold til de forestående overenskomstforhandlinger for de offentlig ansatte. Men der tror jeg, regeringen gør regning uden vært. Jeg tror, medarbejderne i den offentlige sektor sammen med deres respektive fagforeninger er klar til kamp. Uanset.

Var det f.eks. ikke bedre at se indad i stedet. Lars Løkke kunne tage at besøge Søren Gade i Forsvarsministeriet. Er det ikke snart på tide at få rusket op i det smøleri som foregår? Tårnfalken, jagerfly og nu helikoptere. Det er milliarder af skattekroner, vi taler om. Jeg har hørt i min øresnegl, at der skal ansættes en tre-stjernet general i stedet for en to-stjernet til at styre økonomien - til højere løn, forstå det hvem der kan.

Når alt kommer til alt, så skal finansloven nok blive vedtaget. Nu har Anders Fogh sit parlamentariske flertal på plads - igen-igen. Men oppositionen vejrer måske morgenluft. Den kan jo håbe på en snarlig ny løsgænger fra den borgerlige fløj. Hvis tur er det?