Af: Finn Wagner, Bækkevej 17, Heden

Militært: Rusland sulter, politisk modstander til præsidentvalget må ikke stille op, og den nuværende præsident har stor opbakning af befolkningen, men holder det ved?

Militærstyrken i de to lande er 12-15 gange større i Rusland. Sverige har knap 1.000 enheder, der omfatter tanks, fly og skibe.

Efter min opfattelse er truslen reel nok. Hele den vestlige verden, med rette, har nedvurderet Rusland med handel og meget andet. Atomkrig kan være nødvendig for Rusland, selvom Sverige ikke har tilsvarende, men svensk militær er meget effektivt. Flystyrken på godt 200 fly kan gemmes væk i bjergene, og kan være et afgørende forsvarsvåben for Sverige.

Næsten alle lande med atomkraft har skrevet under på, at de ved angreb alene må bombe byer på under 5.000 mennesker med atomer, og "nøjes" Rusland med det, vil de store lande som USA, NATO, Frankrig, England med mere, næppe komme Sverige til hjælp?

USA beviste under 2. verdenskrig, at de ikke ville miste deres unge i en krig i Europa. Først da Japan angreb USA ret effektivt, blev USA krigsførende til fordel for Europa.

Storkrig med atombomber er usandsynligt. England har vedvarende atomubåde under havoverfladen, der har sprængkraft til at udslette Moskva og et par storbyer mere.

Presset på Ruslands præsident Putin er enormt, både hjemme og ude. Putin er næsten enerådig med den røde knap til angreb. Ved hans taler i Dumaen klapper alle i takt i enighed og alle medlemmer bliver filmet.

Herhjemme siger militæret og forsvarsministeren, at et angreb mod Danmark ligger langt ude i fremtiden, og er i vor tid ikke sandsynligt.

Jeg kan ikke komme med herværende vurdering uden en smule kendskab til krig og atomvåben. Som udvalgt værnepligtig befalingsmand gjorde jeg hemmelig tjeneste i søværnets generalstab.