Folkeskolen har ikke brug for statsligt eller kommunalt styret testtyranni. Men der er behov for at styrke den alsidige evaluering. Hertil kan der udbredes mangeartede idéer og materialer. Evalueringsredskaberne kan indgå i lærernes evaluering af de konkrete og velovervejede undervisningsforløb. Hermed kan vi få en målrettet og fremadrettet evaluering, som kan komme de enkelte elever til gode.

Med PISA-hysteriet, valgkampen og regeringsgrundlaget er der for alvor sat fokus på national kontrol og test i realskolefagene. Kontrol og test er nu blevet et politisk dogme, som partout skal presses ned over folkeskolen.

Tidligere tiders realskole kan blive fremtidens skole, hvis regeringsprogrammets firdobbelte kontrolsystem kommer til at dominere folkeskolen. Realskolen flyttede i sin tid tyngdepunktet væk fra de humanistiske, kreative og praktiske fag, over til de reale fag: de væsentlige og anvendelige fag som matematik, naturfag og fremmedsprog.

Efter en tid, hvor folkeskolens formål med elevernes alsidige og personlige udvikling var i centrum, skal tyngdepunktet igen flyttes over mod de reale fag. Det vil ske gennem den kontrol og styren af folkeskolen, som gennemsyrer regeringsprogrammet.

Der skal være både et råd og en styrelse for evaluering og kvalitetsudvikling, national test og dokumentation samtidig med Evalueringsinstituttet, og kommunerne skal udarbejde en årlig tilsynsrapport om det faglige niveau i alle kommunens skoler.

Foruden dansk er det netop realskolefagene matematik, engelsk og naturfag, som skal pålægges den nationale obligatoriske test. Skolerne vil med hensyn til elevtimetal og undervisningens indhold blive nødt til at opprioritere realskolefagene på bekostning af de mere bløde færdigheder i de humanistiske fag samt de praktiske og kreative fag.

Kommunernes Landsforening vender sig mod statslig kontrol og styring af folkeskolen og ønsker, at kommunerne selv skal stå for kontrollen. Hver kommune skal opstille "operationelle mål" for den enkelte skole. Bl.a. om, hvor gode eleverne skal være til at læse, skrive og regne på forskellige klassetrin.

Samtidig skal skolerne udarbejde en strategi for, hvordan den enkelte skole evaluerer elevernes udbytte af undervisningen. Strategien og opfølgningen skal kunne læses på skolens hjemmeside.

Mens regeringen ikke skyer nogle midler, når folkeskolen skal overdynges med kontrol, er det interessant, at Venstre er helt anderledes følgagtig overfor de frie skoler, når de blot skal pålægges at udarbejde trin- og slutmål.

Realskolen tilhører fortiden. I stedet for statslige eller kommunale test og kontrolforanstaltninger behøver folkeskolen inspiration og efteruddannelse af lærerne til en bedre og alsidig evaluering. Skolen kunne så få en målrettet og fremadrettet evaluering tilpasset de enkelte elever og det konkrete indhold i undervisningen.

Niels Munkholm Rasmussen, Væbnerhatten 245, Odense SØ, er medlem af Danmarks Lærerforenings hovedbestyrelse.