Så var den der igen, den jublende meddelelse fra finansminister Thor Pedersen om de mange nye arbejdspladser, som skal skære toppen af arbejdsløsheden.

Finansministeren og hans folk har regnet sig frem til, at Danmark bliver beriget med 20.000 nye arbejdspladser i 2005, og den optimistiske melding har formentlig tændt julelys i øjnene på mange af arbejdsmarkedets ledige.

Lysene begyndte dog nok at blafre ikke så lidt, da de samme ledige kunne erfare, at vismændene og andre økonomiske eksperter langt fra var enige med ministeren. De pågældende tror ganske vist på en slags opsving med flere arbejdspladser til følge, men i langt mindre omfang end Thor Pedersens opsigtsvækkende tal.

Som borger - og vælger - er min hukommelse ikke ringere, end at jeg tydeligt husker optimistiske toner på samme melodi adskillige gange de senere år, men endnu har finansministerens glaskugle og resultatet af regnemaskiners prognoser ikke haft held til at ramme noget, der ligner virkelighedens verden.

Politik er som bekendt det muliges kunst, og man oplever aldrig - eller uhyre sjældent - at fejlagtige prognoser har nogen som helst konsekvenser for den eller de ministre, som står bag alt for optimistiske meldinger.

Den egentlige årsag til urealistisk lyse toner om økonomi og beskæftigelse kan vel blandt andet søges i ønsket om en regerings - og de pågældende ministres - overlevelse, fordi ønsket om magt er det centrale i politik.

Den barske virkelighed indhenter nærmest uafbrudt løfter, forudsigelser og hede ønsker. Det er ikke kun finansministeren, men traditionel dansk skattepolitik - og arbejdsmarkedets lønniveau - som stærkt medvirker til et bekymrende antal virksomheders flytning af produktionen til udlandet.

Desuden er det let at konstatere, at den teknologiske udvikling, som muligvis har velsignet mange menneskers daglige arbejde og privatliv, også har medvirket til at fjerne meget af håndens arbejde.

Fra 2005 indfører danske kommuner et system, som ikke længere tillader håndværkere og andre leverandører at skrive og sende en traditionel faktura med posten til den enkelte kommune. Al fakturering skal fremover ske elektronisk. Det besværliggør hverdagen for mange små håndværksvirksomheder, hvor man langt fra er fortrolig med brugen af moderne teknik, og værre er det måske, at offentlige virksomheder tydeligvis arbejder på så vidt muligt at fjerne alt manuelt arbejde i administrationen, herunder modtagelse og behandling af post, hvilket næppe vil bringe flere mennesker i arbejde, tværtimod.

På samme måde med biblioteker og posthuse. På bibliotekerne kan man nu, uden hjælp fra personale, selv registrere lånt materiale, og 3. december kunne man på Stiftstidendes erhvervssider læse, at "Postruter skal lægges af computer."

Eksemplerne på teknologiens fremmarch er mange, og årsag til at talrige hænder er uden beskæftigelse, og jeg forestiller mig, at især mange arbejdsledige vil sætte pris på, at finansministeren er langt mere realistisk i sine prognoser.Optimisme er godt, men af realistisk art, tak !

Erling Wolff, Spangsvej 126 C, Villestofte, Odense NV, er tidligere antikvarboghandler.