Rapport (mis)bruges

Rapport (mis)bruges

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

PISA-UNDERSØGELSEN: Der bliver kastet nogle ideologiske sten fra det borgerlige glashus mod den danske folkeskole. Ulla Tørnæs og regeringen (mis)bruger nu den nye PISA-rapport som undskyldning til at få presset test på test ind i danske folkeskoler, så de bogligt svage børn rigtigt kan lære, at de er dumme.

Man hører næsten lektor Blomme stå og spå dem en fremtid som gadefejere hele bundtet.

Den PISA-rapport er ikke det papir værd, den er skrevet på. For det første tager den ikke fat i de ting, som danske børn er rigtigt gode til. F.eks. ligger Danmark højt inden for engelsk, og så er der alle de ting, som er svære at måle på: Gode sociale færdigheder, kreativitet og evnen til at tænke og arbejde selvstændigt. Men i en tid, hvor Venstre sidder i regering, kan man kun bruge de resultater, som kan sættes ind i en statistik.

Det klinger derfor hult, når Anders Fogh står og lover, at nu skal uddannelse prioriteres samtidig med, at der spares overalt. Ikke kun på folkeskolen, men også på ungdomsuddannelserne.

Der er simpelthen ikke sammenhæng i den politik, som regeringen fører. Med den ene hånd laver man så stramme læseplaner, at den enkelte lærer næsten får dikteret, hvad der skal undervises i time for time. Med den anden kræver man test og prøver helt ned i 2. klasse.

Her må jeg så spørge undervisningsministeren: Hvad skal de test bruges til, hvis den enkelte lærer ikke har tiden og ressourcerne til at gå tilbage og følge op på det, som måtte være mindre godt?

Jeg er selv lærervikar og kender mange lærerstuderende, og jeg har endnu til gode at høre en sige: Ulla Tørnæs er en god minister. Sandheden er nemlig, at hun er arrogant og snæversynet og opfatter alle former for nytænkning som rundkredspædagogik.

Rapport (mis)bruges

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce