Mælkegiganten Arla har lært noget af Carlsberg, som i årevis har tappet øl fra den samme tønde og solgt det til vidt forskellige priser - blot med forskellige etiketter. Arlas nyeste påhit er skræddersyet mælk.
Når danske produktionsmonopoler en sjælden gang kommer under pres fra konkurrenter, så er det mig ubegribeligt, at øvelsen fra monopolernes side altid går ud på at presse forbrugerpriserne op, selv om det mest nærliggende burde være at rationalisere og gøre sig mere konkurrencedygtig på prisen. Men nej.

Får et monopol konkurrence, så differentierer man bare priserne. Nogle priser må nødvendigvis ned for at matche konkurrenternes priser, men så kompenserer man ved at "forføre" forbrugerne til at betale overpriser for et standardprodukt i en smart indpakning. Resultatet er ofte, at gennemsnitsprisen ikke falder, nej den stiger.

Det er smart gjort, og man kan vel ikke fortænke monopolerne - men hvor er Konkurrencestyrelsen og de forskellige forbrugerråd henne? For ikke at tale om politikerne, regeringen og den ansvarlige minister. Ved man ikke, at danske priser er for høje næsten uanset hvem, vi sammenligner os med?

Et godt eksempel på ovennævnte er historien om den racerene mælk.

Som tidligere direktør for Bryggeriet Vestfyen, der i over 20 år har leveret store mængder øl af fremragende kvalitet til meget kundevenlige priser bl.a. til Aldi - en samhandel som både "Vestfyen" og Aldi vel at mærke begge tjente penge på - kan jeg naturligvis ikke lade være med at læse dagbladenes beretninger om mælkekrigen, hvor Arla og Aldi spiller et par af hovedrollerne.

Der er nemlig mange paralleller til ølkrigen.

Carlsberg, der nærmest har monopol på ølsalg i Danmark, har i årevis bogstavelig talt tappet øl fra den samme tønde og solgt øllet til vidt forskellige priser, uanset at eneste forskel lå i etiketterne - øllet var nøjagtigt det samme. Et forhold som jeg over årene med pressens velvilje fik lov til at udbrede i tv, radio og den skrevne presse uden en eneste protest fra Carlsbergs side, så det står jo nok til troende.

Øvelsen fra Carlsbergs side gik naturligvis ud på at forhindre "discount-bryggerierne" i at tage en for stor del af ølmarkedet, så Carlsberg begyndte selv at sælge discount øl ved simpelt hen at sætte andre etiketter - f.eks. etiketter fra bryggerier, som Carlsberg for længst havde overtaget og ofte også nedlagt - på en del af øllet fra tønden og så sælge dette øl til priser, som Carlsberg næppe selv kunne tjene noget på, primært for at genere Harbo, Vestfyen og Maribo.

At Carlsberg så solgte resten af tøndens øl til vildt opskruede priser, uden at de danske monopolmyndigheder af den grund overhovedet rynkede på brynene, er en anden og for de danske forbrugere kedelig sag. Som jeg en gang kom til at sige, så har vi jo ikke korruption i Danmark, men hvis vi havde, så var der mange ting, der var nemmere at forstå.

I modsætning til Carlsberg, som dog fik nogen dansk konkurrence, ja så har Arla jo stort set "ryddet op" i Danmark, men se om så der ikke kommer konkurrence fra Tyskland, og hvem andre end Aldi (de tyskere!) er det, der åbner ballet og lægger butikker til.

Måske har Arla selv inviteret til denne konkurrence. Det er i hvert fald en kendsgerning, at hvor mælk bare for kort tid siden overhovedet ikke var noget tema, ja så har Arla allerede i nogen tid været i gang med at tage for høje priser for en del af "tøndens" mælk, nemlig den del, der var ude i butikkerne maks. 24 timer efter malkningen.

Der er godt nok mig bekendt aldrig nogen, der har undersøgt, om smagen på den mælk, der er ude i butikkerne efter 22 timer, afviger fra den, der er derude efter 25 timer, men pyt med det, bare hr. og fru Jensen betaler.

Her den anden dag læser jeg så i J.P.-Erhverv, at nu vil Arla udvide konceptet med de forskellige etiketter: "Kløverblomst" til Supergros f.eks. Ja man vil ligefrem "skræddersy forskellige mælkemærker til kunderne".

O.k. Carlsbergs påstand om forskellige øltønder kan man måske bilde visse ubefæstede sjæle ind, men en ko er vel for fanden en ko.

Nej, slet ikke, nu skal der sælges mælk til 10 kr./ltr. (mod Aldis 3,95 kr.), for som Arlas kategorichef, Karsten Jeppesen, udtaler:"Det kunne være mælk fra en bestemt race af køer, der har græsset i bestemte områder. Eksempelvis fra køer, der har græsset ved Mariager Fjord (med en touch af fiskedød? - min tilføjelse).

Eller mælk fra køer, der lever i løsdriftsstalde. Eller mælk med særlige ernæringsmæssige kvaliteter. Der skal naturligvis være en vis substans, når produktet skal sælges til en merpris.

Nå, skal der det, siger jeg, det må være det med det ernæringsmæssige, for der er vel ingen, der tror på, at mælken ændrer karakter, fordi koen græsser nord for Kongeåen eller syd for Ejderen.

Karsten Jeppesen har altså allerede lært en del af byggeindustrien. Måske han vil skele lidt til vinindustrien, så er mulighederne legio.

Udover at koen har græsset på "Lars Tyndskids sydvendte skråninger", så kan man jo også tappe mælken på særlige flasker, naturligvis lukket med økologiske korkpropper ,hvortil naturligvis også hører specielle proptrækker-apparater.

Gastronomien går vel heller ikke ram forbi. Kog Deres julerisengrød med den specielle Christmas-milk - 25 kr. pr 1/2 l - ja værsågod at skylle.

Sandheden i alt dette er uden tvivl, at de danske mælkebønder og det totalt overadministrerede Arla ikke er konkurrencedygtige.

Så nu begynder hele klynkeriet om, at Aldi og Aldis leverandører sælger med tab (hvad de helt sikkert ikke gør), og hele idiotiet med ekstra omkostninger for at holde mælken fra Mariager Fjord adskilt fra mælken fra Skamlingsbanken - og så en prisdifferentiering hvor noget mælk matcher Aldis pris og andet bliver solgt til stærkt opskruede priser.

Hvor er Konkurrencestyrelsen og de bagved stående politikere henne i denne sag?

Ved I ikke, at danske fødevarepriser i forvejen er 18 pct. højere end EU-gennemsnittet, der i forvejen ligger vildt over verdensmarkedspriserne?

Ta' jer dog sammen, inden de 18 pct. stiger til 20 pct.!

I mellemtiden kan vi forbrugere så glæde os over, at vi i dansk dagligvarehandel har selskaber som Aldi, der vil og tør vise vejen, og som monopolerne ikke kan tale i søvn eller det, der er værre.

Bent Bach Sørensen, Markledet 9, Thorøhuse, Assens.