gymnasieelever

Formanden for gymnasieeleverne på Fyn, Martin Vitved Schäfer, skriver, at han holder meget af at cykle og cykler til skole hver dag. Det glæder mig. Hvis han også kunne læse indenad ville jeg blive næsten lykkelig. Men det er nok for meget forlangt.

Martins læserbrev er en kommentar til det indlæg, jeg havde her i avisen, hvor jeg sluttede med at skrive: "Men generelt, hvis vejen er sikker (min understregning) og afstanden er under en halv time på cykel, så synes jeg, at det ville være super godt, hvis både gymnasieelever - og de fleste andre her i samfundet - ville tage cyklen i stedet for bil eller bus".

Jeg skrev altså udtrykkeligt: "hvis vejen er sikker". Alligevel bruger Martin Vitved Schäfer sit læserbrev til at fortælle om en gymnasieelev i 2. G på Nordfyns Gymna­sium, som har en højst usikker - ja nærmest farlig - skolevej. Her er løsningen ikke at skære busruten væk, skriver Martin Vitved Schäfer.

Det lyder rigtigt, men som Martin kan se af mit læserbrev, som jeg har citeret ovenfor, er det ikke noget, jeg har foreslået eller for den sags skyld nogen i Folketinget. Det er nemlig suverænt kommuner og regioner, der har det fulde ansvar for buskørslen her i Danmark.

P.S.: Martin Vitved Schäfer foreslår, at jeg overvejer at blive pensioneret fra Folketinget. Det råd lover jeg at følge den dag, jeg får problemer med at cykle en rask tur på seks-otte km.
  • fyens.dk