køreprøver

af martin dupont

kørelærer, Hunderupvej 74, Odense C

Mandag den 2. juni havde DR P3-nyhederne et indslag, hvoraf det fremgik, at Retsudvalget, hvis ikke politiets ventetider på køreprøver inden sommerferien ikke var bragt ned til de af politiet selv definerede anstændige antal dage - 10 - ville stille justitsministeren forslag om at privatisere området.

Hertil skal knyttes følgende.

Ved at privatisere får hun mulighed for at effektivisere politiet yderligere med ca. 250 mand, idet de prøvesagkyndige dermed overgår til almindeligt politiarbejde.

Derudover kan hun styrke trafiksikkerheden endnu bedre, idet politiet for de ressourcer, der skal til for at kontrollere køreskolerne og trafikken.

Resultatet bliver forhåbentlig, at de kreative køreskoler, der ikke leverer det i loven foreskrevne, fratages muligheden for at dyrke erhverv og dermed sikre, at eleverne modtager såvel den undervisning, der er anført i loven, men samtidig holdningsbearbejdes.

Som ekstra gevinst ville en øget patruljering fjerne nogle af de værste færdselsovertrædere og dermed reducere antallet af færdselsuheld, idet indsatsen kunne planlægges med strategi i geografiske zoner.

Justitsministeren har spurgt Rigspolitiet. Justitsministeriet undskylder sig med, at de er ved at ændre kørelæreruddannelsen, men manglende kontrol ændrer desværre ikke køreskolernes kreativitet og statistikkens høje tal for såvel trafikdræbte og tilskadekomne, selv om uddannelsen forbedres.

Politiet henviser til at nugældende lov er o.k., men kunne man forvente andet. Det er almindelig kendt, at "den, der spørges om de vil miste et ansvarsområde, som regel kæmper imod" selv mod bedre vidende.

Nu må Lene Espersen få hovedet ud af busken og ikke blot henholde sig til Rigspolitiets tilbagemeldinger, men forbedre sikkerheden på vejene.

Løsningen er privatisering eller civilt ansatte prøvesagkyndige.