Prisen er for høj for de egnede: Ingen orker at blive udsat for at få sit liv endevendt i medierne
Af: Knud Ribergaard, Østerbakkevej 17, Bottrup

Valg: Bureaukrati, inkompetence, vægring ved ansvar, mangel på kvalifikation - ja, der kan nævnes mange kedelige barrierer den enkelte borger alt for tit banker panden i mod ved det offentlige!

Om vi er på Christiansborg, i regionerne eller en af vore kommuner skal vi langt hen ad vejen sammenligne ledelsen med en privat virksomhed af samme størrelse.

Med de højt besungne værdsatte demokratiske spilleregler vi kender, får vi så i dag den professionelle, kompetente faglige og politiske topledelse som Christiansborg, regioner og kommuner rettelig skal tilgodeses/ fortjener og skal ha'?

Hvor er de kandidater, som kunne være attraktive at få valgt? Disse personer er løbet skrigende bort, bl.a. fordi den mediebevågenhed, der udvises offentlige personer, igen og igen er grænseoverskridende, alt bli'r endevendt, privatliv, måske tidligere uskyldig træden lidt ved siden af, desuden dårlig aflønning(sammenlignet med privat sektor), hvem vil frivilligt (vælges) udsættes for dette?

Hvad er følgerne? De politiske lister mangler kandidater, og derfor søges i alle mulige kroge efter kandidatemner, uden respekt for kvalitet, det vigtigste er tilsyneladende, at listen har det antal kandidater, som partiet har vedtaget, der skal være.

Personer, som opstiller til valg/og bliver valgt, har de værktøjerne, er de klædt på til at påtage sig disse poster enten i regioner eller kommuner? Lad her inden 21. november hver enkelt opstillet kandidat spørge sig selv: Har jeg evnerne og de efterspurgte forventede kompetencer (ledelse/forhandling m.v.), har jeg visioner og strategi - kan jeg indfri nævnte, - kan jeg med god samvittighed påtage mig dette hverv? Vil en privat virksomhed af samme størrelse som min kommune ønske mig placeret i deres bestyrelse - kunne jeg blive tilbudt en sådan post - vil en virksomhed headhunte mig til denne bestyrelsespost? Måske som udvalgsformand, det være sig økonomi-, teknik- og miljø- eller socialudvalg - alle "tunge" tidskrævende poster!

Hvis man som opstillet kandidat til byrådsvalg eller region ikke kan svare med tydeligt: Ja, - så træk dig venligst - for så gør du mere skade end gavn! Du skal ikke kun vælges af navn! Lad os outsource alle "mig"-politikere og få "vi"-politikere på banen!

Prøv at overveje det, når du afgiver din stemme til en person i kommende byråd/region, der måske endda senere sætter sig i stolen som udvalgsformand, borgmester eller regionrådsformand.