FAUNAPASSAGE

Midt i januar blev Den Fynske Naturpris uddelt til biolog Helle Vilhelmsen. Først tillykke med prisen. Men hvad med projektet? Ja, ser vi på "Kavalergangen" over motorvejen, så har Svendborg fået en endog meget flot indgangsportal. Det er flot ingeniørarbejde.

Om selve faunapassagen: Det er godt gået, at man med et EU-direktiv i den ene hånd og en hasselmus i den anden har kunnet "narre" så mange. Og det gælder hele vejen fra Svendborg til Christiansborg!

Var faunapassagen nødvendig? Den generer mig ikke, men nødvendig? "Nej!" Når man tager en så stor og rigtig beslutning som motorvejen, ved man godt, at den vil genere mange, både mennesker og dyr. Der er jo gennemført mange store anlægsprojekter, hvor vi har hørt de samme dommedagsprofetier, og når så anlægget er færdigt, indretter naturen sig. Det har den altid gjort.

Man kan læse sig til meget, men naturen - den skal man kende!

Helle Vilhelmsen har taget en fin og skatteyderbetalt uddannelse og gjort stort pr for hasselmusen! Ingen kritik af det. Men priskomitéen fatter jeg ikke. Der er ingen tvivl om, at det er lærde folk. Men skal nogen have en pris, skal den have folkelig opbakning, og det kan jeg godt love, at det får denne her ikke! Jeg kan ikke få "Kejserens nye klæder" ud af hovedet.
  • fyens.dk