Praktisk for hvem?

Ole H. Christiansen

Praktisk for hvem?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

kommuner

af ole h. christiansen

Daltoften 20, Agedrup

Når jeg betaler min skat, gør jeg det som regel med glæde, hvis jeg har lidt garanti for, at de politikere, et flertal af befolkningen har fået lov at vælge ud af, gør deres job for os alle i dette land sammen med de utallige embedsmænd, der laver det praktiske arbejde.

Men efter at have besøgt et kommunekontor på Sydfyn, hvor deres borgmester for seks sammenlagte kommuner fortalte om det arbejde, som man der udførte så loyalt som muligt for den for tiden siddende regering, så har jeg fået et lidt andet syn på det demokrati, der praktiseres her i landet.

En ting er, at staten efter modtagelse af statsskat, alle slags afgifter, moms, og moms af afgifter fordeler disse penge til statsopgaverne, men at de samme politikere eller mennesker også vil bestemme over, hvad kommunerne skal bruge deres kommuneskat til - det må da være skrupforkert.

Jeg ved godt, at man henholder sig til, at forhandlere i form af formand og næstformand for Kommunernes Landsforening aftaler en masse med regeringen på vegne af hele landets kommuner, men enten er de ikke gode til det, eller også er den nuværende regering så diktatorisk, at de to ikke får et ben til jorden i forhandlingerne.

Der var jo godt nok en enkelt sjællandsk kommune, hvor venstreborgmesteren optrådte meget selvstændigt, men han havde vel lært noget af sine partifæller på Christiansborg, der i første omgang roste ham, indtil de fik kolde fødder.

Ser man på sammenlægningen af kommunerne, så var der måske tale om en praktisk foranstaltning. Men for hvem.

Kommunerne har i hvert fald fået bøvlet. Det har efter det oplyste givet milliardudgifter for de sammenbragte kommuner, som de selv må udrede. Ikke så meget som en krone betales af statskassen til alle ekstraudgifterne, som ikke er til at overse. Desuden skulle de overtage en væsentlig del af de nedlagte amters arbejde.

Jeg forstår også til fulde den kommunalpolitiker, der gjorde opmærksom på, at hendes indsats i kommunalrådet ikke kunne være noget værd, når alt skulle dikteres fra Christiansborg.

Må jeg have lov at spørge, om den praksis med militær magt at indføre demokrati i lande, der overhovedet ikke har nogen som helst tradition for at have europæiske forhold, kan tænkes indført i vort eget land, mens også vi endnu har olieressourcer.

Praktisk for hvem?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce