Praktik og forfordeling

Praktik og forfordeling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et par misforståelige debatindlæg de seneste dage bringer mig til tasterne. Det ene har overskriften "Genindfør skolepraktikken", men som man umiddelbart skulle tro, handler det slet ikke om skolepraktik i den forstand, at skoleelever kommer ud en uge ad gangen for at stifte bekendskab med en erhvervsgren, men om de tekniske skolers nedlagte praktikpladser, der ellers var et nødtvunget alternativ til det virkelige erhvervslivs praktikpladser for lærlinge, så de kunne få svendebrev som f.eks. tømrer, mekaniker eller elektriker. Det misvisende er, at hvis man kun læser overskriften, så får man fejlagtigt det indtryk, at der er tale om en uges skolepraktik for de ældste klasser. I hvert fald, hvis man ikke lige gør sig klart, atalmindrlige skolers erhvervspraktik og tekniske skolers skolepraktik er to forskellige ting.

Det andet hedder "Har de noget at skjule" og handler om AOF og Studieskolen, der nu har vundet en licitation om danskundervisningen over Dansk Flygtningehjælps Sprogcenter. Heri hedder det bl.a.: "...vi har jo før set, at denne organisation er blevet forfordelt." Mon ikke forfordelt her står for det stik modsatte af, hvad det egentlig betyder? Det erindrer mig om, at jeg i fjor hørte en gæst i radioen sikre sig mod misforståelser ved at bruge udtrykkene "positiv forfordeling" og "negativ forfordeling". Her er måske tale om et sprogligt "generations-fænomén"?

Arne Therkildsen Mågebakken 22, Odense SV.

Praktik og forfordeling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce