Politiske vatnisser


Politiske vatnisser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BROTAKSTER: Nu da "børnehaven" på Christiansborg er ved at klargøre årets mest dårlige og ubrugelige julegave, nemlig nedsættelse af taksterne over Storebælt, må jeg i retfærdighedens navn for alle borgere i Danmark kommentere denne nytårsgave til folket.

Hvorfor er det så forkert at nedsætte taksterne nu? Det er det, fordi betalingsperioden forlænges, og fordi alle danskere nord for Århus i en linje vest-øst, stadig kommer til at betale for noget, de ikke bruger i flere år.

Dette vil og kan jeg ikke acceptere som borger i Odense. Desuden hører vi ikke noget om, at prisen for togpassagerer også skal nedsættes.

Problemet med denne useriøse gang "valgflæsk" er, at "nogen" skal betale for noget, de ikke bruger, og politikerne har valgt "københavnerløsningen", som er den, man har valgt over Øresund og ikke en samfundsmodel, som ville have ligget i en tunnel fra Kvistgård til syd for Helsingborg.

Alle ved, denne løsning ville have været den mest økonomiske, da eksempelvis ikke mange lastbiler kører på Øresundsbroen, bl.a. pga. køre/hvileregler. Erhvervslivet har hårde tider i Danmark og er vel bærende for hele Danmarks fremtid og velfærd.

Politikerne burde være så voksne, at de lod Øresundsbroen gå konkurs, da den er en klods om benet på Storebæltsforbindelsen, fordi Sund og Bælt sender penge fra Storebælt til Øresund. Alternativet til konkurs er, at regnskaber laves særskilt for Storebæltsforblndelsen og Øresundsforbindelsen. Når dette er sket, vil der være mulighed for en nedsættelse af taksten over Storebælt på et fornuftigt leje. Måske kan vi så også fjerne udgifter helt for togpassagerer til en normal togbilletspris uden en forlængelse af betalingsperioden.

For at forstå politikernes prioritering vedrørende faste forbindelser, skal det frem, som ingen politikere tør sige, nemlig, at Storebæltsforbindelsen er kommet først, fordi den er mest økonomisk. Derefter kommer de forbindelser, som ikke kan kaldes økonomisk neutrale, men kommer til at give minus. Dette er en bevidst politisk handling.

Når alt dette er sagt, skal det ikke glemmes, at den takst, der ville have været aktuel i 2004, ville have været 1500 kr., for en personbil og 5000 kr. for et lastvognstog, hvis ikke Vognmandsruten var startet i 1984.

Derfor blev politikerne tvunget til at beslutte bygningen af en Storebæltsforbindelse, fordi overskuddet fra færgerne mindskedes betragteligt og ikke var den ønskede pengemaskine længere.

Mit medlemskab af Venstre hænger i en tynd tråd, hvis der ikke tages hensyn til borgerne nord for Århus. En fornuftig trafikpolitik både i private og erhvervsmæssige sammenhænge er påtrængende nødvendig for lille Danmark - også i en international fremtid.

Politiske vatnisser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce